Easyfairs_Empack2017-nl
horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 1

Basf-nl-0417 CSBSystems-nl Easyfairs_Empack2017_nl
Beursnieuws
Interpack - topafspraak voor de verpakkingsbranche

Interpack is ’s werelds toonaangevende beurs voor de verpakkingsbranche en de verwante procesindustrie. Van 8 t.e.m. 14 mei tekenen in Messe Düsseldorf ongeveer 2.700 exposanten uit meer dan zestig landen present. Zij stellen hun laatste trends voor: van de productie en verdeling van verkappingsmiddelen–en materialen, het verpakkingsproces zelf en de distributie tot en met de kwaliteitsbewaking en de bescherming van de goederen.

 

Het spreekt voor zich dat Interpack voor de voedingsindustrie heel wat te bieden heeft. Je ontdekt er de laatste ideeën, innovatieve concepten en vernieuwende technologische visies. Met ‘components for processing and packaging’ komt er een extra evenement voor de toeleveringsindustrie van de verpakkingsbranche bij. Voor de tentoonstelling InnovationPark Packaging (IPP) werd dan weer aan bedrijven gevraagd om hun preventieve oplossingen tegen levensmiddelenverlies-  en  verspilling te presenteren. Deze  deelexpositie stelt praktische ideeën voor uit de segmenten van het verpakkingsdesign, verpakkingsmiddelen en machinebouw. 

Interpack focust meer dan ooit op het comfort voor haar bezoekers. Een app voor iPhone of android biedt een geactualiseerde exposanten- en vakprogramma-databank met plattegronden en contactgegevens. Bovendien kunnen bezoekers hun beursplanning vanaf een vaste computer op de app overzetten en omgekeerd. 

Praktisch
Interpack is van 8 t.e.m. 14 mei dagelijks van 10u tot 18u geopend. Een dagkaart kost via online voorverkoop 49 euro, aan de kassa betaal je 60 euro. Voor een driedagenkaart betaal je respectievelijk 99 en 120 euro. Alle entreekaarten en exposantenkaarten geven recht op gratis openbaar naar en van de beurs in de regio Rhein-Ruhr (VRR), welke zich uitstrekt tot alle steden in de omgeving van Düsseldorf. Alle info: www.interpack.com

Lees meer


Federaties
En de Ecotrophelia gaat naar...

Winnaar van de Ecotrophelia is dit jaar ‘Beer4Dreams’, een dessertbier dat door een team van de Gentse Universiteit en de Gentse Hogeschool werd ontwikkeld. Het was vooral het innovatieve karakter, het duurzaam gebruik, de valorisatie van nevenstromen en het sterke marketingdossier dat de jury overtuigde. ‘Beer4Dreams’ kaapte trouwens ook de publieksprijs weg. De KU Leuven en de ULB delen met een ex aequo de tweede en derde plaats. Het team van Leuven ontwikkelde de ‘Chococorn’, een glutenvrij koekje. Het team van de ULB bedacht ‘Opti’Lait’, een weidrank met bessensap, geserveerd in een beker met een portie chocoladeparels die erdoorheen kunnen worden gemengd. De winnaar van de Trofee Vlaanderen is ‘Speculeux’, dat door een team van het Onze-Lieve-Vrouw Instituut uit Zele werd ontwikkeld. Het gaat om een moelleux met speculaassmaak die uit twee spuitzakken bestaat: de ene met witte chocoladevulling gevuld, de andere met speculaasdeeg. De consument kan zelf de grootte van het gebak bepalen voor het nog even in de oven moet. Het product kan worden diepgevroren en heeft zo een lange houdbaarheid. Een eervolle vermelding gaat naar het SSBO Egmont & Hoorn uit Gavere voor haar product ‘Bancho’. Dit zoet broodbeleg is een mix van pure chocolade en banaan, die vooral bij kinderen en jongeren in de smaak valt. Voor de publieksprijs was er een ex aequo voor de twee teams van Ter Groene Poorte Brugge. Zij presenteerden het ‘Duo Brood’ (wit/bruin) en de ‘selfmade’ energybar.

Lees meer


Voedingsproducenten
Brouwerij Boon haalt goud op World Beer Cup

Maar liefst 4.754 bieren van 1.403 brouwerijen uit 58 landen namen aan de ‘World Beer Cup 2014’ deel. De Lembeekse lambiekbrouwerij Boon is de enige Belgische brouwerij die vier edities op rij een gouden medaille wist binnen te rijven. De ‘Oude Kriek Boon’ werd eerste in de categorie ‘Belgian-Style Sour Ale’. De ‘Oude Geuze Boon’ werd bekroond met het brons. En het zilver was voor de ‘Oude Geuze’ van streekgenoot Oud Beersel. De basis van de ‘Oude Kriek Boon’ is oude en jonge lambiek die op eiken foeders heeft gerijpt. Aan de lambiek van gemiddeld één jaar wordt per liter 400 gram echte krieken toegevoegd. Hierdoor ontstaat een nieuwe gisting in de foeders. De ‘Oude Kriek Boon’ ondergaat daarna nog eens een hergisting in de fles. Het bier smaakt in het begin naar fruit, maar evolueert na verloop van tijd naar een diepe smaak die aan port- en madeirawijnen doet denken.

Lees meer


Voedingsproducenten
Genenbestand van Arabica koffie ontsluierd

Dankzij een samenwerkingsverband tussen illycaffè en Lavazza, de universiteiten van Padua en Trieste, alsook het Instituut voor Toegepast Genoom Onderzoek van Udine, werd het Arabica koffiegenoom ontsluierd. Dit onderzoek is baanbrekend omdat deze koffievariëteit goed is voor maar liefst 70 % van de wereldwijde koffieproductie. Het DNA van Arabica koffie staat bekend om zijn complexe structuur. Het was dan ook niet eenvoudig om het genoom te doorgronden en te reconstrueren. De resultaten zullen onderzoekers toelaten om de teelt van Arabica koffie verder te optimaliseren, onder meer door de synchronisatie van het rijpingsproces, de identificatie van de genen die verantwoordelijk zijn voor de weerstand van de plant tegen ziekten en infecties, alsook het wapenen van de plant tegen ongunstige bodemsamenstellingen en klimatologische invloeden. 

Lees meer


Voedingsproducenten
Ardo en Dujardin Foods fusioneren

Ardo en Dujardin ondertekenden onlangs een fusieovereenkomst om in één firma op te gaan. Als onderdeel van de transactie verkocht de particuliere investeringsmaatschappij NPM Capital haar minderheidsaandeel in Dujardin Foods. In de nieuwe groep zijn de aandelen voor 100 % in handen van de Haspeslagh-families. De beweegreden achter de fusie bestaat erin een robuust werkplatform te ontwikkelen dat de onderneming in staat stelt duurzaam te blijven werken. Tevens is het de bedoeling om de basis te leggen voor een professioneel bestuurd familiebedrijf van de derde generatie. Terwijl de integratieplannen worden uitgerold, zullen beide organisaties onafhankelijk van elkaar blijven werken onder leiding van Jan Haspeslagh (Ardo) en Rik Jacob (Dujardin Foods). De toekomstige Raad van Bestuur wordt door Philippe Haspeslagh voorgezeten en zal uit familievertegenwoordigers en twee onafhankelijke bestuurders zijn samengesteld. De nieuwe groep krijgt de naam Ardo.

Lees meer


Voedingsproducten
Zwarte wolf...

Brouwerij Wolf lanceert de ‘Wolf Black’, een luxueus blond bier met 5,6 % alcohol. De afdronk is fris met een fijne bitterheid. Het bier wordt in een stijlvol zwart blikje van 33 cl op de markt gebracht.

Lees meer


Voedingsproducten
Kokostussendoortje

Céréal breidt haar assortiment uit met een lekker tussendoortje: krokante kokoskoekjes zonder suiker. Dit product bevat de zoetstof maltitol, natuurlijke aroma’s en een snufje zeezout voor een hartige toets. De kokoskoekjes zijn vrij van kleurstoffen en bewaarmiddelen. Deze nieuwigheid wordt in een meeneemverpakking aangeboden. 

Lees meer


Voedingsproducten
Croustifrance gaat Italiaans

Croustifrance gaat Italiaans

Bij Croustifrance kan je dan weer terecht voor het nieuwe ‘La Dolce’-gamma. Dit bevat een gewone en mini-ciabatta die ook met walnoten en geroosterde pistachenoten verkrijgbaar zijn. Daarnaast zijn er de bagnats en bollen. Tenslotte zijn er nog de focaccia’s: een licht broodje met grof zeezout en rozemarijn. Tevens is er een versie die met groene en rode paprika’s, olijven en kappertjes is afgewerkt. 

Lees meer


Voedingsproducten
Best Innovation of the Year

De ‘Tao Fruity Natural Energizer’ werd bij de Inn’Awards als ‘Best Innovation of the Year’ uitgeroepen. Het gaat om een fruitig drankje dat een gezonde energieboost geeft door de natuurlijke cafeïne van groene koffiebonen en de guaranavrucht. Het helpt ook om vetten sneller te verbranden en stimuleert een betere stofwisseling. De ‘Tao Fruity Natural Energizer’ is gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten, zoals açaí, veenbessen en ginseng/vlierbloesemextract.

Lees meer


Voedingsproducten
Häagen-Dazs klaar voor de zomer

Häagen-Dazs gaat de zomer tegemoet met drie nieuwe productlijnen. Een eerste is de ‘Triple Sensations’ met drie lagen, drie texturen en drie smaken. De ‘Praline Caramel Seduction’ bestaat uit vanille-ijs en stukjes gekarameliseerde hazelnoten, smeuïge karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen. De ‘Speculoos Caramel Desire’ bestaat uit karamelijs met stukjes speculoos, karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen. Tenslotte is er ‘Chocolate Caramel Passion’ met chocolade-ijs, bestrooid met stukjes fondant chocolade, karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen. De ‘Triple Sensations’ worden aangeboden in vier minipotjes van 86 ml. De tweede nieuwigheid is de ‘Vanilla Attraction’ met vier vanillecombinaties die samen in MiniCups in één box worden aangeboden. Het gaat om de ‘Macadamia Nut Brittle’ met crunchy gekarameliseerde macadamianoten, de traditionele ‘Vanilla’, de 'Cookies & Cream' die uit ronde chocoladekoekjes bestaat, met daartussen een zachte, zoete, witte vulling, en tenslotte de ‘Pralines & Cream’ met karamel en zoete pecannoten. De derde nieuwigheid is de Häagen-Dazs Mango & Raspberry: mango-ijs overgoten met een coulis van frambozen. 

Lees meer


Voedingsproducten
Tropisch fit met limonade

Ook Tönissteiner komt met een nieuwigheid voor de dag: de ‘Tropical Fit’. Het betreft een nectar van mango en passievrucht met een vleugje mandarijn. Deze niet-bruisende limonade wordt gemaakt op basis van Tönissteiner mineraalwater en bevat 12 % vruchtensap. Ze bevat geen kleurstoffen en is arm aan calorieën. Het nieuwe drankje is beschikbaar in flesjes van 250 ml en PET-flesjes van 500 ml. 

Lees meer


Voedingsproducten
Pur Natur lanceert authentieke karneboter

Innovatie, gestoeld op respect voor de aarde, planten en dieren, brengt Pur Natur op nieuwe paden. Sinds eind vorig jaar is de firma eigenaar van alle room- en boteractiviteiten van de Büllinger Butterei in de Belgische Ardennen. Als resultaat daarvan introduceert de firma echte, traditioneel gekarnde boter. Dit biologisch product heeft een vetgehalte van 82 %. 

Lees meer



Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging