horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 11

CSBSystems-nl
Federaties
Nieuw record in aardappelverwerking

Na een lichte daling in 2013 (mede als gevolg van de uitzonderlijk hoge aardappelprijzen in Europa dat jaar) hernam de Belgische aardappelverwerkende industrie in 2014 haar groeiritme van de voorbije decennia. Vorig jaar werd 3,8 miljoen ton aardappelen verwerkt tot gekoelde en diepgevroren voorgebakken frietjes, kroketten en andere pureeproducten, chips en snacks, vlokken, granulaten en voorgeschilde/gekookte aardappelen. Dit is een stijging met 6,9% t.o.v. 2013 en een nieuw record voor de sector. Daarnaast nam de tewerkstelling gestaag toe en bleef een sterk investeringsritme gehandhaafd. Het succes van 2014 is vooral het gevolg van de toegenomen vraag op de exportmarkten buiten de EU. De voordeligere grondstofprijzen op de vrije markt (naast de duurdere contractmarkt) en de sterke dollar die niet-Europese concurrenten uit Noord-Amerika parten speelt, bieden extra kansen voor de export van Belgische aardappelproducten. De sector bevestigde ook in 2014 zijn rol als grootste exporteur van diepgevroren aardappelproducten ter wereld en diepte de kloof tegenover achtervolger Nederland verder uit.



Kennisinstellingen
Flanders’ FOOD-antenne in Vlaams Huis van de Voeding

Met een rechtstreekse tewerkstelling van ongeveer 16.000 werknemers (of zo’n 27,4% van het aantal loontrekkenden in de totale Vlaamse voedingsindustrie) is de levensmiddelensector uitgegroeid tot de grootste industriële cluster van West-Vlaanderen. Om deze verder te ondersteunen, bundelen de POM West-Vlaanderen en Flanders’ FOOD hun krachten in een formeel samenwerkingsakkoord. Met een West-Vlaamse antenne in het Vlaams Huis van de Voeding in Roeselare wil Flanders’ FOOD kennis en expertise vlotter naar de West-Vlaamse agrovoedingsindustrie brengen.



Kennisinstellingen
Kick-off platform Evenwichtige Voeding

Op 23 april lanceert Flanders’ FOOD in De Montil in Affligem zijn platform ‘Evenwichtige voeding’.

09h30 – 10h00
Onthaal met koffie
10h00 – 10h05
Verwelkoming
10h05 – 10h50
De grote vraag: Wat is Evenwichtige Voeding? Of beter: wat hebben we daaronder al verstaan?
John Van Camp, UGent
10h50 – 11h20
Hoe hebben de Vlaamse voedingsbedrijven – samen met Flanders’ FOOD – daar een antwoord op proberen bieden?
Spreker te bepalen, Flanders’ FOOD
11h20 – 11h50
Waar gaat evenwichtige voeding naartoe: wat verwacht de overheid van de voedingsindustrie?
Nick Deschuyffeleer, Fevia
11h50 – 12h20
Waar gaat evenwichtige voeding naartoe: wat verwacht de consument van voeding in de toekomst?
Nathalie Bekx, Trendhuis
12h20 – 12h30
Hoe kan de Vlaamse voedingsindustrie daar verder op inspelen?
Charlotte Boone, Flanders’ FOOD
12h30 – 13h30
Lunch met netwerking
13h30 – 15h30
Parallelle inspiratie- en brainstormsessies


Sessie 1 - Nutritionele Verbeteringen: Bestrijding van welvaartsziekten
Ook al is er door de voedingsbedrijven al wel wat gesleuteld aan de samenstelling van veel producten wat betreft zout, vet en suikergehalte, het effect op de welvaartsziekten blijft grotendeels uit. Wat zijn de nieuwe strategieën die hier moeten ingezet worden?


Sessie 2 - Grondstoffen Plus: Functional Foods, Superfoods and the like
Waar we een teveel aan macronutriënten binnenkrijgen, gaat het voor veel micronutriënten de andere kant op. ‘Rijkere’ voeding produceren is de boodschap, maar hoe kunnen we dat verwezenlijken?


Sessie 3 - Personalised Foods: Voor elk wat wils
Wat goed is voor de één, is dat niet per se voor de ander. Soms moeten voedingspatronen aangepast worden op basis van bepaalde groepen mensen, soms misschien zelfs op individueel niveau. Welke uitdagingen staat de voedingsindustrie hier te wachten en hoe kunnen we dat inpassen in onze strategie om er een opportuniteit van te maken?


15h30 – 16h00
Koffiepauze met netwerking
16h00 – 16h30
Wrap up brainstormsessies
Voorstelling van de conclusies en inzichten uit de drie brainstormsessies.
16h30 – 17h00
En verder?
Wat nemen we mee uit deze kick-off vergadering? Wat zijn de volgende stappen vanuit het platform Evenwichtige Voeding?
16h30 - 18h30
Netwerkreceptie

Deelname is gratis mits registratie
http://www.flandersfood.com/content/platform-evenwichtige-voeding-kick-event



Leveranciers
A-Safe introduceert de ‘iFlex Barriers’

De ‘iFlex Barriers’ is een nieuw en compleet programma van flexibele aanrijdbeveiligingen met beschermpalen, kolombescherming, stellingbeschermers, vangrails en personengeleide hekken.
De veranderingen ten opzichte van de vorige productlijn van A-Safe zijn onder meer dat de ‘iFlex’ het mogelijk maakt de producten uit te breiden of te demonteren door middel van een eenvoudig kliksysteem. Daarnaast zijn de staanders en rails sterker en langer. Ten slotte zijn de aansluitingen tussen de rails water- en stofdicht, waardoor de aanrijdbeveiliging voor de voedingsmiddelenindustrie is geschikt.



Leveranciers
Klaratex voldoet aan strengste Europese norm

De wasserij Klaratex heeft het hygiënecertificaat RAL behaald voor de behandeling van linnen uit bedrijven in de voedingssector. Het RAL-certificaat is een garantie dat het linnen beantwoordt aan de kwaliteitsnormen inzake was- en microbiologische technieken, zoals die door het Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung zijn vastgelegd. Eén keer per jaar verifieert een extern controleorgaan het naleven van de verplichtingen. De kwaliteit van het geleverde linnen wordt regelmatig gecontroleerd door middel van indicatorstrips waarbij vooral op de witkwaliteit en de zachtheid voor de huid wordt gelet.



Leveranciers
Tetra Pak® boekt vooruitgang bij 2020-milieudoelstellingen

In 2014 lanceerde Tetra Pak® de allereerste volledig hernieuwbare drankkarton ter wereld. De ‘Tetra Rex® Bio-based’ is gemaakt van karton en plantaardige kunststoffen, waaronder een ‘TwistCap™ OSO 34’ bio-based opening. De verpakking wordt momenteel door de Finse zuivelproducent Valio in winkels over het hele land getest. In 2014 wist Tetra Pak ook de Forest Stewardship Council™ (FSC™)-certificering te behalen voor de laatste zeven van haar 92 vestigingen. De CO2-uitstoot door de hele Tetra Pak-waardeketen is sinds 2010 met 8% gedaald, ondanks een productiestijging van 7% in dezelfde periode. De onderneming steeg vorig jaar sterk in de lijst van het Carbon Disclosure Project: van 91 naar 97, tegen een sectorgemiddelde van 53. Ze behaalde een waardering A, tegenover een B in 2013 en een sectorgemiddelde C.



Leveranciers
Ishida verpakkingsevenement

Van 14 tot en met 30 april organiseert Ishida Europe in zijn Engelse hoofdkantoor in Woodgate, Birmingham, een aantal demonstraties om de capaciteiten van zijn nieuwste apparatuur onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt een nieuw lekdetectiesysteem voor trays in wereldpremière voorgesteld, alsook diverse oplossingen voor het wegen, sorteren, traysealen en de x-ray inspectie van vlees en gevogelte. Behalve autonome machines worden er ook twee volledig geïntegreerde lijnen gedemonstreerd.Voor meer informatie en om een plaats voor Ishida’s Vlees- en Gevogelte Evenement te reserveren: surf naar www.ishidaeurope.com/meatandpoultry2015 of mail naar info@ishidaeurope.com

 

 

 

 



Leveranciers
Biologisch afbreekbare labels

Autajon Labels ontving onlangs het Bio-certificaat van Vinçotte en brengt vanaf nu biologisch afbreekbare en composteerbare etiketten op de markt die aan de norm EN13432 (09-2000) voldoen. Deze zelfklevende labels zijn 100% biologisch afbreekbaar (zelfs volledig composteerbaar), zonder dat de producteigenschappen en functie wordt aangetast.

 

 

 



Leveranciers
Nieuwe vennootschap TVH Equipment NV

Op 1 maart 2015 fusioneerden de bedrijven Thermote & Vanhalst NV, Gunco NV en Milcon NV tot de nieuwe vennootschap TVH Equipment NV. Met het samenbrengen van de verschillende Belgische verkoop-, verhuur- en serviceactiviteiten wordt een efficiëntere, klantgerichte organisatie nagestreefd. Binnen de TVH Group zijn er in België nu twee duidelijke activiteiten: ‘Parts & Accessories’ en ‘Equipment’. Deze laatste behartigt de verkoop, verhuur en herstellingen van heftrucks, schaarliften, hoogwerkers, laadrampen, magazijntrucks, verreikers en vele aanverwante producten. TVH Equipment opereert vanuit drie vestigingen: Waregem, Antwerpen en Nijvel. De transitie zal in verschillende stappen gebeuren en tegen oktober 2015 zijn afgerond.



Leveranciers
Nieuw proces voor diepvries

Air Products introduceerde onlangs ‘Freshline® Superfresh’. Dankzij dit nieuwe proces kunnen levensmiddelenfabrikanten en retailers de houdbaarheid en kwaliteit van diepgevroren voedingsproducten verbeteren. Het combineert immers de voordelen van cryogeen vriezen en gasverpakken (MAP of verpakken onder beschermende atmosfeer) om het versnelde bederf van diepgevroren levensmiddelen te vertragen nadat ze ontdooid zijn. Dit resulteert in producten met een kwaliteit, houdbaarheid, smaak, textuur en uitzicht die vergelijkbaar is met gekoelde producten die onder beschermende atmosfeer zijn verpakt.



Opleidingen & Seminaries
Verpakken van levensmiddelen

Op 20 april 2015 start aan de Universiteit Gent de postacademische opleiding 'Verpakking van levensmiddelen'. Hierbij wordt het thema vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Bedoeling is de verschillende doelgroepen (levensmiddelenfabrikant, verpakkingsproducent, vulsysteemleverancier) een beter inzicht te geven in hoe de verpakking en verpakkingstechnieken de kwaliteit van levensmiddelen beïnvloeden. De opleiding bestaat uit verschillende modules:
    •    Module 0: Effect van verpakking op chemisch, fysiologisch en microbiologisch bederf van levensmiddelen
    •    Module 1: Productie en thermisch-mechanische eigenschappen van verpakkingsmaterialen
    •    Module 2: Specifieke vereisten voor verpakkingsmaterialen en nieuwe technologieën
    •    Module 3: Afvultechnieken en marketingaspecten van levensmiddelenverpakkingen
Meer informatie op www.ivpv.ugent.be/verpakking



Vakbeurzen
Nieuwe datum voor Empack & Packaging Innovations Brussel 2015

Empack Brussel 2015 en Packaging Innovations Brussel 2015 hebben samen bewust een nieuwe datum gekozen. De enige verpakkingsbeurs in België en het exclusieve event zullen plaatsvinden op woensdag 25 en donderdag 26 november 2015. Empack verhuist naar hal 7 en Packaging Innovations behoudt haar exclusieve 2-daagse in hal 10.



Voedingsproducenten
Info over voedingswaarde en alcoholgehalte van drank

Diageo kondigde aan dat het consumenten over de hele wereld informatie wil verstrekken over het alcoholgehalte en de voedingswaarde van een alcoholconsumptie. Dit zal gebeuren via www.DRINKiQ.com (de website voor verantwoord drinkgedrag van Diageo), alsook op de verpakking in de meeste Diageo-markten (afhankelijk van de lokale wettelijke goedkeuring).

 



Voedingsproducenten
Nieuwe look voor La Trappe

La Trappe liet Owens-Illinois onlangs een nieuwe glasverpakking ontwikkelen voor haar 75 cl flessen. Met de nieuwe luxueuze look wil Bierbrouwerij De Koningshoeven La Trappe sterker profileren als alternatief voor wijn in het café en restaurant. De nieuwe flessen zijn vanaf april 2015 wereldwijd beschikbaar in meer dan 40 landen.

 

 



Voedingsproducenten
Plantaardige variatie op opschuimmelk

Onlangs heeft Alpro zijn nieuwste innovatie voor de foodservicemarkt gelanceerd. Met Alpro Coconut ‘For Professionals’ biedt het bedrijf horecaondernemers en barista’s de mogelijkheid om hun koffiespecialiteiten verder uit te breiden. Met dit plantaardig alternatief op opschuimmelk speelt Alpro in op de vraag van consumenten om buitenshuis nieuwe, verrassende smaken te ontdekken. De Alpro Coconut ‘For Professionals’ heeft een subtiele kokossmaak en valt zowel te gebruiken in warme (zoals latte’s en cappuccino’s) als koude dranken (zoals iced coffees en smoothies). Doordat het stevige, glanzende microfoam lang blijft staan, leent het nieuwe product zich gemakkelijk voor ‘latte art’. Deze variatie op opschuimmelk is 100% plantaardig, vrij van dierlijke vetten (en dus ook lactosevrij) en bevat geen zuivel, gluten of tarwe.

 

 

 

 



Wedstrijden
Beste Product van het Jaar

Voor de eerste keer kunnen Belgische ondernemingen zich inschrijven voor ‘Beste Product van het Jaar’. Het gaat om een initiatief van het Nederlandse marktonderzoekbureau Q&A dat ook al de ‘Beste Winkelketen van het Jaar’ lanceerde. De inschrijvingsprocedure verloopt op dezelfde manier, maar focust zich eerder op consumentenproducten. Geïnteresseerde fabrikanten kunnen zich gratis inschrijven via de website Beste Product van het Jaar. Daarna kunnen ze beginnen met een actieve campagnevoering. Q&A stelt allerhande hulp- en promotiemateriaal ter beschikking voor zowel on- als offline communicatiekanalen. Via sociale media kunnen de participanten de eindgebruikers aansporen om voor hun producten te stemmen en deze te beoordelen. Het is een vereiste om voldoende beoordelingen binnen te halen om binnen een productcategorie te worden genomineerd. Per categorie wint het product met de hoogste score op de volgende criteria: prijs-kwaliteitverhouding, productpresentatie, gebruikstevredenheid, aanbeveling en herhalingsaankoop. De beoordeling en stemming gebeurt tussen 1 en 31 mei, op 15 juni worden de genomineerde producten bekendgemaakt en op 30 juni is de prijsuitreiking.




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging