Easyfairs_Empack2017-nl
horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 13

Basf-nl-0417 CSBSystems-nl Easyfairs_Empack2017_nl
Kennisinstellingen
7 Flanders’ FOOD Projecten

Op basis van bedrijfsondersteuning (o.a. participatie van minimum 5 bedrijven) kunnen volgende 7 voorstellen verder naar de volgende fase in de oproep 2015 voor Flanders’ FOOD projecten.


1.CLEANSURFACE - Beïnvloeding van het kleefgedrag van rvs door chemische en fysische oppervlaktebehandeling voor preventieve of curatieve behandeling van fouling en biofilms.
2.EXTENDLIFE - Invloed van processing- en bewaringscondities op de functionaliteit en de sensoriek van natuurlijke antioxidatieve en antimicrobiële producten gebruikt voor chemische en microbiële houdbaarheid van levensmiddelen.
3.HighQJuice - Optimale productie van een plantaardig sap met minimale impact op de kwaliteit.
4.SAFEMEAT - Strategieën voor het beheersen van pathogenen en gebruik van indicatorkiemen doorheen de vleesketen.
5.Optidrybeef - Veilige en kwalitatieve droge rijping van rundvlees.
6.OPTIVEG - Optimaal kwaliteitsbehoud van versgesneden groenten onder fluctuerende temperatuur en O2-condities.
7.PROMILK - Ontwikkeling en toepassing van een snelle methode voor de kwantificatie van de thermoresistente bacteriële proteolytische activiteit in melk in het kader van houdbaarheidsvoorspelling en exportscenario’s.
Bedrijven die nog niet hebben ingetekend, kunnen dat nog steeds doen via http://2015.flandersfoodprojecten.com. In de komende weken zullen de weerhouden projectvoorstellen worden uitgewerkt tot een full proposal door de betrokken kennisinstellingen en Flanders’ FOOD met input van de deelnemende bedrijven. In september worden ze dan door externe expert geëvalueerd en begin 2016 worden de goedgekeurde projecten opgestart.



Leveranciers
Kion neemt deel van Egemin over

De Kion Group heeft een overeenkomst getekend met de Belgische automatiseringsspecialist Egemin Group om de divisie Handling Automation over te nemen, dit voor een bedrag van ongeveer 72 miljoen euro. De transactie is aan de gebruikelijke opschortende voorwaarden onderworpen en zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2015 worden afgerond. De Duitse Kion Group is een van de grootste leveranciers van heftrucks ter wereld en verhoogt met deze acquisitie het aantal merken in zijn portfolio tot zeven.

 



Leveranciers
Safe Maintenance Award 2015 voor Actemium

Actemium, multitechnische partner voor de industrie, sleepte op 2 april een award in de wacht voor haar doelgericht en open veiligheidsbeleid: de ‘Safe Maintenance Award 2015’, categorie contractors. Dit initiatief van Total Industrial Maintenance en Van Puijenbroek Textiel was aan de vijfde editie toe. Het winnende veiligheidsbeleid van Actemium is uitgewerkt rond één centrale doelstelling: nul ongevallen. Kernwaarden in de aanpak zijn teamwerk, onder het motto ‘Real success is the success you share’. Maar tegelijk ook autonomie, waarbij werknemers voldoende ruimte voor veiligheidsgerichte initiatieven en verbeteringsvoorstellen krijgen. Binnen dit kader is transparantie eveneens een belangrijke focus, zowel binnen de teams als tegenover de klant.



Opleidingen
Studiedag over vlees

De mate waarin een consument voor vlees kiest, hangt samen met zijn inkomen. Hoe meer hij verdient, hoe meer vlees hij eet. Tenzij hij echt rijk is. Dan knikt de curve weer. Brazilië en China hebben hun vleesconsumptie per capita op een kleine dertig jaar zien verdubbelen of meer. De grootste vleeseters ter wereld zijn op dit moment nog altijd de Amerikanen. Dit, en nog veel meer, staat in een KU Leuven-studie die Prof. Dr. Erik Mathijs voorstelt op 11 juni 2015 tijdens de jaarlijkse studiedag van de Belgian Association of Meat Science and Technology. Plaats van het gebeuren is de Montil in Affligem. Meer informatie en inschrijven op www.ilvo.vlaanderen.be/NL/Agenda

 

 



Retail
Nieuw distributiecentrum voor Colruyt

Op 22 mei opende Colruyt Group in de industriezone Orientis in Ath/Lessines zijn nieuw distributiecentrum. Dat heeft een oppervlakte van 30.000 m², een opslagcapaciteit van 30.000 palletten en zal gemiddeld 200.000 orders per dag verwerken (twee per seconde). Met dit project creëert Colruyt Group in een eerste fase 350 nieuwe jobs, maar op termijn zullen er dat een duizendtal worden. Dit immense en hoogtechnologische distributiecentrum kwam er met de steun van het Waalse Gewest en de Europese Unie.



Voedingsproducenten
Positieve resultaten voor BelOrta

De groente- en fruitveiling BelOrta, heeft haar eerste werkjaar na de fusie met Borgloon erop zitten. De nieuwe fruitdivisie had het door de Russische importban niet gemakkelijk, maar ze kan voor het werkingsjaar 2014 toch positieve cijfers voorleggen. Dankzij haar 1350 groente- en fruittelers en 358 personeelsleden realiseerde BelOrta een geconsolideerd zakencijfer van ruim 427 miljoen euro. Er werd een coöperatieve teruggave van vier miljoen euro gereserveerd. Na verwerking van deze teruggave aan de coöperanten wordt op een geconsolideerde winst van 1,4 miljoen euro afgeklokt. De aandeelhouders keurden het voorstel tot winstverdeling goed, waardoor 6% dividend op hun kapitaal zal worden toegekend.



Voedingsproducten
Tönissteiner in PET

De appelsienlimonade ‘Orange fit’ en het verfrissende water van Tönissteiner zijn vanaf nu ook beschikbaar in handige PET-flessen van 1 liter.

 

 

 

 

 



Voedingsproducten
Twee nieuwe zoute koekjes

PepsiCo BeLux lanceert twee nieuwe variëteiten. De ‘Lay’s Oven Crunchy Biscuits Grilled Bacon’ is een zout koekjesproduct op basis van granen. De ‘Lay’s Oven Crispy Thins Tomato Mozzarella & Basil’ vervolledigt het assortiment van koekjes op basis van aardappelen.

 



Voedingsproducten
Lactosevrije vanilleroomijs

Voor lactose-intolerante mensen is er nu de 100% lactosevrije vanilleroomijs van Dilea. De ‘Dilea Zero Lactose®’ zal in potjes van 500 ml in de supermarkt worden aangeboden.

 

 



Voedingsproducten
Nieuwe vis in België

Samen met ISPC-Ocean Marée, introduceerde Open Blue onlangs de ‘cobia’ in België. Deze vis heeft heel wat gastronomische troeven. Zijn superieure sashimikwaliteit zorgt ervoor dat hij in talrijke bereidingen zowel rauw als gekookt valt te gebruiken. De cobia heeft een volle smaak en stevige textuur. Hij heeft een hoog gehalte aan EPA- & DHA-vetzuren en is rijk aan eiwitten en omega 3.
Open Blue beschikt over het grootste offshore maricultuursysteem ter wereld. De vissen worden gekweekt op 12 km voor de kust van Panama in een afgebakend, beschermd zeegebied van 10 km. Daar leven ze in dunbevolkte, volledig ondergedompelde kooien op een diepte van 10 à 35 meter. De sterke stroming ververst het water voortdurend en zorgt voor een stevige aanvoer van zuurstof. De dieren groeien snel: na 12 maanden heb je een vis van 4,5 à 5,5 kg, klaar voor consumptie. Open Blue produceert zo’n 1200 ton cobia per jaar en hoopt over vijf jaar de kaap van 7 à 8000 ton te overschrijden.



Voedingsproducten
Becel gaat voor goud

Becel breidt haar margarinefamilie uit met de ‘Becel Gold’, een alternatief voor boter wat betreft smaak en textuur, met alle goede eigenschappen van gezonde plantaardige oliën. De nieuwigheid is rijk aan de meervoudig onverzadigde vetzuren omega 3 en bevat omega 6, maar heeft minstens 60% minder verzadigd vet in vergelijking met boter. Om de natuurlijke oorsprong van margarineproducten te benadrukken, komt het merk ook met een nieuw design. Door de aanwezigheid van bloemen op de verpakking wordt de consument eraan herinnerd waar de basis van Becel-margarineproducten ligt: een unieke mix van zonnebloem-, lijnzaad- en koolzaadolie.



Voedingsproducten
Nieuw bij Philadelphia

Philadelphia lanceert de ‘Philadelphia Heerlijk Opgeklopt’. Het gaat om een assortiment opgeklopte, smeuïge verse kaas die in drie smaken verkrijgbaar is: Natuur, Provençaalse Kruiden en Groene & Zwarte Olijven.

 



Voedingsproducten
Panzani gaat 100% natuurlijk

De gekende klassieke sauzen van Panzani, ‘Originale’, ‘Provenzale’ en ‘Bolognese’, zijn voortaan van 100% natuurlijke ingrediënten gemaakt en bevatten bijgevolg geen kleurstoffen, bewaarmiddelen of artificiële aroma’s meer.

 

 



Voedingsproducten
Vijf nieuwe streekproducten

De lijst met Vlaamse erkende streekproducten is opnieuw vijf producten rijker. Gerookt paardenvlees op z’n Vlaams van slagerij Rijmenants uit Brasschaat, Molse kipkap met mosterd van V.O.F. Janssens in Mol, Kempens spek van slagerij Vandecruys in Geel, hoeveschapenkaas uit de Vlaamse Ardennen van De Schapenmelkerij uit Brakel en Oudenaards bruin bier van brouwerijen Roman, Cnudde en Smisje, mogen voortaan het Vlaams erkenningslabel dragen.

 

 



Voedingsproducten
Bliss Brut krijgt gouden medaille

Vier vrienden ontwikkelden nog niet zo lang geleden de ‘Bliss Brut’: Wim Steenhaut vond het idee, Patrick Ocket de naam, Michel Gubin kwam met de subtiele samenstelling en Yves Fièvé zorgde voor de image building. Hun initiatief werd recentelijk beloond met de Gouden Medaille op de ‘Concours Mondial de Bruxelles 2015’. Het gaat om een champagne met 60% chardonnay en 40% pinot noir.



Voedingsproducten
Een Xplosion ligt op de loer

Gordon lanceert twee nieuwe bieren met 11% alcohol in blikjes van 50 cl. De ‘Gordon Xplosion Red Fruit’ bevat een zachte mix van mout en rode vruchten. Toetsen van kers, framboos, zwarte bes, aardbei en vlierbes zorgen voor een uitstekend blond bier. De ‘Gordon Xplosion Gin Spices’ brengt een evenwicht van bitterheid en aroma’s uit de samenstelling van klassieke gin: jeneverbes, koriander, venkel en engelwortel.

 

 

 



Voedingsproducten
Chimay Dorée nu voor grote publiek

De ‘Chimay Dorée’, die in de abdij van Scourmont wordt gebrouwen, was altijd aan de kloostergemeenschap, gasten en medewerkers voorbehouden. Maar sinds kort is het bier ook in enkele winkels en supermarkten beschikbaar. De ‘Chimay Dorée’ is een licht verteerbaar bier met een alcoholgehalte van 4,8%.

 

 



Voedingsproducten
Nieuwe Chimay-kaas

De kaasmakerij van Chimay brengt een nieuwe kaas op de markt, de ‘Chimay Été’. Het gaat om een zachte kaas met een ietwat witte korst, die exclusief met melk uit de streek van Chimay wordt gemaakt.

 

 

 




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging