horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 15

CSBSystems-nl
Actua
Suikertaks op frisdranken

Vanaf 2016 komt er een suikertaks op alle frisdranken en niet enkel op alcopops. Volgens regeringsbronnen is daarover een consensus bereikt, zo bericht Het Laatste Nieuws. Tegen 2020 moet de maatregel 250 miljoen euro opleveren. De maatregel die overeengekomen werd tijdens de onderhandelingen over de tax shift zal vanaf volgend jaar geleidelijk ingevoerd worden. Hoe hoog de extra belasting per fles of blikje zal zijn is nog niet duidelijk. “Een goede keuze” volgens gezondheidsexperts, een “ondoordachte alibitaks” volgens de frisdrankenindustrie.
http://www.vilt.be/vanaf-2016-suikertaks-op-alle-frisdranken



Actua
AB InBev investeert in leuven

's Werelds grootste brouwer kondigde begin september een investering aan van 55 miljoen euro. InBev Belgium, de Belgische tak van AB InBev ABI 0,36%, gaat investeren in de bouw van een vierde brouwlijn en de uitbreiding van de fermentatie en filtratie-installaties op de site van de Stella Artois-brouwerij in Leuven. InBev Belgium toont hiermee opnieuw het belang aan van de verankering van AB InBev in Leuven”, stelt de groep in een persbreicht. De capaciteit wordt met maar liefst een derde verhoogd, van 9 naar 12 miljoen hectoliter - goed voor een meerproductie van 1,2 miljard pintjes. InBev Belgium wil op die manier 'tegemoet komen aan de groeiende exportvraag'. Van de Leuvense productie wordt 70 procent uitgevoerd. De werken starten al in oktober van dit jaar en het is de bedoeling ze af te ronden tegen begin 2017. Nog niet zo lang geleden werd 24 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe afvullijn voor de brouwerij van Leuven.
http://www.tijd.be/ondernemen/voeding_drank/AB_InBev_brouwt_1_2_miljard_extra_pintjes_in_Leuven.9674373-3074.art?highlight=ABInbev



Beursnieuws
Inschrijving voor Horecava Innovation Award gestart

Innovaties in the spotlight op Horecava 2016
Bedrijven die hun innovatief product, concept of dienst voor de foodservice branche op de kaart willen zetten, kunnen zich weer aanmelden om kans te maken op de Horecava Innovation Award 2016. De prestigieuze prijs voor innovatie in de foodservice industrie genereert veel nationale bekendheid voor de winnaar. De award wordt uitgereikt op de Horecava, die plaatsvindt van 11 tot en met 14 januari 2016 in RAI Amsterdam.



Beursnieuws
Anuga: trendsettende beurs in de voeding

Anuga vindt van 10 tot en met 14 oktober 2015 plaats in Keulen en dit voor de 33ste keer. De vakbeurs belooft bijzonder interessant te worden en getuigt met 6800 exposanten uit meer dan 100 landen van de belangrijkheid van deze voedingsmiddelenbeurs. Op wereldvlak spant Anuga de kroon als allerbelangrijkste foodevent.

Op deze editie komen 190 exposanten uit België. Daarmee is België qua vertegenwoordiging op de Anuga een van de tien sterkste landen en daardoor een zeer belangrijke partner.  De organisator verwacht meer dan 3000 bezoekers uit België.
Anuga pakt opnieuw uit met het concept '10 tradeshows in One'. Dit jaar wordt dit concept verder gezet, aangezien het vorig jaar resulteerde in een overzichtelijke lay-out en goed georganiseerde thema-gebieden. Anuga Fine Food is de grootste beurs onder de Anuga beurzen en bundelt delicatessen, gastronomische voeding en basisvoedsel. Anuga Frozen Food is de vakbeurs voor diepvriesproducten. Anuga Chilled & Fresh Food biedt een overzicht aan van alle verse convenience producten, verse delicatessen, vis, groenten en fruit. Anuga Dairy stelt alle zuivelproducten voor. Anuga Bread & Bakery, Hot dranken geeft een overzicht van brood, bakkerijproducten, broodbeleg en warme dranken: Anuga Drinks toont de dranken voor de retail en de gastronomie. Anuga Organic biedt een breed scala van biologische producten. Anuga FoodService is de vakbeurs voor de away-from-home en verenigt apparatuur, technologie en keukenmateriaal, Anuga RetailTec tenslotte de technologie en diensten voor de handel.



Federaties
Neem deel aan de economische missie naar Indië

Brussel Invest & Export en AWEX organiseren een gezamenlijke economische missie naar Indië. Deze gaat door van 22 tot 28 november en doet New Delhi, Ahmedabad en Chennai aan.
Tijdens de missieweek zal u doelgerichte prospectie ontvangen. Een aantal zakelijke opportuniteiten bestaan in diverse sectoren. Een programma van B2B-afspraken zal u door New Delhi, Mumbai en Chennai worden overgemaakt op basis van uw profiel. (ministeriële bijeenkomsten, B2B vergaderingen, bedrijfsbezoeken en/of projecten, paneldiscussies, netwerken recepties etc.).
Voor bijkomende inlichtingen en om u in te schrijven kunt u terecht op www.fevia.be



Kennisinstellingen
Innovatiebeurs

Op 8 oktober 2015 verzamelt innovatief Vlaanderen in de Eskimofabriek te Gent voor de Innovatiebeurs, een organisatie van de Innovatiecentra. 500 KMO-ondernemers ontmoeten er ruim 75 organisaties die bedrijven ondersteunen in hun innovatietraject: onderzoekscentra, financiers, octrooi- en ingenieursbureaus. Dertien Innovatiehelden tonen hun realisaties en delen tips & tricks met hun collega-ondernemers.



Kennisinstellingen
Food@work live

Op dinsdag 20 oktober 2015 vindt voor de tweede maal Food@Work LIVE plaats in het Vlaams Huis van de Voeding. Deze jobhappening heeft als doel potentiële werknemers met interesse in een job in de voedingsindustrie op één locatie alle beschikbare vacatures voor te stellen en jongeren op een actieve en boeiende manier kennis laten te maken met beroepen in de voedingsindustrie.



Leveranciers
De Japanse industriële groep Nissha Printing koopt AR Metallizing

De Japanse industriële groep Nissha Printing koopt het Belgische AR Metallizing, de wereldmarktleider in gemetalliseerd papier. De Japanners tellen daar bijna 120 miljoen euro
AR Metallizing is gespecialiseerd in gemetalliseerd papier dat voornamelijk gebruikt wordt voor het maken van etiketten in de drank- en voedingsector, maar ook in de sigarettenindustrie. De Genkse groep is naar eigen zeggen wereldmarktleider.



Nieuwe producten
Lotus bakeries gaat ook voor glutenvrij

Lotus Bakeries  legde de hand op 67 procent van de aandelen van Natural Balance Foods (NBF). Dat Britse bedrijf is vooral in eigen land bekend voor de merken Nakd en Trek. De repen dragen als slogan 'Gloriously glutenfree'. Misschien hebt u het ook al in uw omgeving gemerkt, maar glutenvrije diëten zijn in opmars. Hoewel een echte glutenallergie zeldzaam is, richt de overname van Lotus zich op een veel groter publiek dan allergiepatiënten. De voorbije drie jaar verdrievoudigde de verkoop van de Trek- en Nakd-repen. Omdat Lotus snel op synergieën mikt en in dit segment nog niet actief was, vindt u ze wellicht binnenkort ook in de Belgische winkelrekken.
http://www.tijd.be/nieuws/archief/Lotus_gaat_Gloriously_glutenfree.9667550-1615.art?highlight=glutenvrij



Onderzoek
Coca-Cola goed op weg om tegen eind 2015 ‘waterneutraal’ te zijn

2020-doelstelling rond watercompensatie nu al binnen handbereik

In 2014 heeft Coca-Cola, samen met zijn wereldwijde bottelpartners, 94% van zijn gebruikte water via tientallen lokale waterprojecten teruggevoerd naar de gemeenschappen en de natuur. Een hele stap voor op schema, en het ziet er naar uit dat het einddoel om tegen 2020 het eerste ‘waterneutrale’ voedingsbedrijf te worden, al eind 2015 wordt gehaald.
In 2004 kondigde Coca-Cola een ambitieuze 2020 doelstelling voor watercompensatie  aan: het eerste voedings- en drankenbedrijf worden dat al het gebruikte water compenseert, door het via watercompensatieprojecten terug te geven aan mens en milieu. Op basis van de huidige stand van deze lokale projecten is dat al voor 94 procent gerealiseerd (zowel het water in afgewerkte dranken als het waterverbruik in het productieproces, op basis van het verkoopvolume van 2014).



Onderzoek
Hamburgers, maar dan zonder vlees

Mensen laten genieten van eten dat van dieren komt, maar dan zonder de nadelen. Dat is de missie van Impossible Foods, de start-up van professor Patrick Brown. Daarvoor ging zijn team op zoek naar het bestanddeel dat vlees zo lekker maakt, om het te vervangen door een plantaardig equivalent. Ze kwamen uit bij myoglobine, een eiwit dat voorkomt in spiercellen en dat de typische smaak van vlees losmaakt bij het kookproces. De onderzoekers vonden dat planten heemverbindingen bevatten die heel gelijkaardig zijn, maar dan in veel lagere concentraties. Impossible Foods gebruikt die alternatieven, samen met andere eiwitten die de textuur en het bakproces bepalen, om zijn plantaardige hamburger te produceren die precies zoals rundvlees smaakt. Die komt volgend jaar op de markt. Impossible Foods werkt ook aan kazen volgens hetzelfde principe.
http://www.tijd.be/nieuws/archief/Een_portie_hightech_op_uw_bord.9677608-1615.art?highlight=impossible%20foods



Voedingsproducenten
Duvel koopt zich in bij Firestone Walker Brewing

De Belgische brouwer Duvel Moortgat koopt zijn Amerikaanse sectorgenoot Firestone Walker Brewing. De prijs van de transactie is niet bekend. Firestone Walker Brewing Company werd 19 jaar geleden opgericht door Adam Firestone en zijn schoonbroer David Walker. Het bedrijf is een van de grootste brouwers van speciaalbieren in Californië. Volgens de Amerikaanse brouwersvereniging is het een van de 20 grootste producenten van speciaalbieren (craft brewers) in de VS.
http://www.tijd.be/ondernemen/voeding_drank/Duvel_koopt_Californische_brouwer.9656120-3074.art?highlight=voeding



Voedingsproducenten
Fristi-makers stappen in mozzarellamarkt

De Nederlandse zuivelproducent FrieslandCampina koopt het Belgische Fabrelac om de mozzarellamarkt te betreden. De aankoop is opvallend, want het bedrijf leed de jongste jaren verliezen.
http://www.tijd.be/nieuws/archief/Fristi_makers_stappen_in_mozzarellamarkt.9657435-1615.art?highlight=voeding



Voedingsproducenten
Miljardenfusie van Coke-bottelaars

Drie bottelaars van Coca-Cola, waaronder Coca-Cola Enterprises, dat voor België cola in flesjes giet, fuseren om te besparen. Het nieuwe, beursgenoteerde bedrijf zal 13 landen overkoepelen.
Er komt een megafusie van drie Europese bottelarijen van Coca-Cola, goed voor een gezamenlijke omzet van 12,6 miljard dollar (11,5 miljard euro) en 27.000 werknemers. Meteen ontstaat zo de grootste bottelarij van Coca-Cola, die zal leveren aan 300 miljoen consumenten in 13 landen. Dat de drie de handen in elkaar slaan, heeft alles te maken met de nood aan kostenbesparingen.
http://www.tijd.be/ondernemen/voeding_drank/Miljardenfusie_van_Coke_bottelaars.9662686-3074.art?highlight=voeding



Voedingsproducenten
Diepvriesgroentenproducent Ardo investeert fors in Franse vestiging

De West-Vlaamse verwerker van diepvriesgroenten Ardo investeert 37 miljoen euro in een magazijn en uitbreiding van zijn fabriek in het Franse Gourin. 32 miljoen gaat naar de nieuwe opslaghal, 5,5 miljoen naar de uitbreiding van de verwerkingslijn. In de fabriek wordt spinazie, boontjes en andere lokale groenten verwerkt, in totaal voor 80.000 ton en een jaaromzet van 95 miljoen euro. De fabriek in Gourin, waar 360 mensen werken, wordt bevoorraad door 350 lokale groententelers uit de streek rond Morbihan.
http://www.tijd.be/ondernemen/voeding_drank/Diepvriesgroentenproducent_Ardo_investeert_fors_in_Franse_vestiging.9651158-3074.art?highlight=voeding



Voedingsproducenten
Iglo koopt Lutosa

Nomad Food neemt de Europese activiteiten van de diepvriesgroep Findus over. De groep, onder leiding van ex-AB InBev en ex-Delhaize-topmanager Stéfan Descheemaeker, kocht vier maanden geleden al Iglo, en creëert met deze deal een reus in de globale diepvriesvoedingssector.
http://www.tijd.be/ondernemen/voeding_drank/Kapitein_Iglo_koopt_Lutosa.9664817-3074.art?highlight=voeding



Voedingsproducenten
Eengemaakte Greenyard Foods is grootste ter wereld

De aandeelhouders van de beursgenoteerde fruit- en groenteverwerker Greenyard Foods hebben de geplande samensmelting met Univeg en Peatinvest goedgekeurd op een buitengewone algemene vergadering in Gent. Daardoor ontstaat een nieuwe wereldleider in de verwerking van groenten en fruit, met een gezamenlijke omzet van 3,9 miljard euro en ongeveer 8.000 medewerkers verspreid over dertig landen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150619_01738905



Voedingsproducenten
Ter Beke koopt zich in bij lasagnafabrikant Stefano Toselli

De Waarschootse voedingsgroep Ter Beke neemt een belang van 33 procent in zijn Franse sectorgenoot Stefano Toselli. De twee producenten van bereide gerechten werkten al sinds 2011 samen in hun Poolse joint venture The Pasta Food Company.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150831_01841631

 

 



Voedingsproducenten
Lotus Bakeries bouwt geen nieuwe fabriek in Meise

Koekjesbakker Lotus Bakeries gaat zijn uitgebrande fabriek in Meise niet heropbouwen. De bewuste fabriek ging in juni in vlammen op. Lotus Bakeries produceerde er Luikse wafels, vanillewafels en softwafels op 4 productielijnen. De brand brak uit aan de lijn die vanillewafels produceerde. De brandweer probeerde tevergeefs te blussen, maar kon niet beletten dat de fabriek volledig in de as werd gelegd. De productie verhuist naar de fabriek in Courcelles, die nu al een deel van de verloren productiecapaciteit opvangt. 71 banen staan nu op de tocht, al zijn er binnen de groep mogelijkheden voor wedertewerkstelling.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150901_01843700



Voedingsproducenten
Heineken neemt helft in vijfde grootste craft brewer in VS

De Nederlandse brouwer Heineken nam begin september een belang van 50 procent in de Lagunitas Brewing Company. Dat is de vijfde grootste craft brewer in de VS. Daarmee springt Heineken op het pad dat ook AB InBev en Duvel Moortgat in de VS bewandelen.



Voedingsproducenten
Nieuwe fabriek voor Solvay in Thailand

Solvay opent in Thailand de grootste fabriek voor natriumbicarbonaat van Zuidoost-Azië. Dat kan worden verwerkt in voeding en gezondheidsproducten, waar volgens Solvay steeds meer vraag naar is. Solvay investeert 20 miljoen euro en mikt op een capaciteit van 100.000 ton per jaar. Solvay is al jaren wereldwijd marktleider in natriumbicarbonaat. Behalve in Thailand heeft de Belgische chemiegroep ook fabrieken voor natriumbicarbonaat in Europa en de VS. 'Ons uniek industriële netwerk met negen fabrieken brengt ons nog dichter bij onze klanten. Zo bieden we hun bevoorradingszekerheid', stelt Solvay. Solvay haalde vorig jaar een omzet van ruim 10 miljard euro. De groep telt 26.000 werknemers, van wie 3.500 in soda actief zijn.
http://www.tijd.be/nieuws/archief/Solvay_opent_sodafabriek_in_Thailand.9676234-1615.art?highlight=solvay



Voedingsproducenten
Charcuterie Detry neemt patéfabrikant Polca over

De Waalse producent van charcuterie Detry neemt zijn Vlaamse sectorgenoot Polca over. Detry koopt Polca omdat het bedrijf paté maakt met de nieuwste technieken. Het Izegemse familiebedrijf Polca komt in handen van zijn concurrent Detry. Detry produceert verschillende soorten charcuterie, terwijl Polca alleen paté maakt. 'De bedrijven zijn erg complementair', zegt Detry's CEO Murielle Detry. 'We maken beide paté, maar Polca doet dat met erg geavanceerde technieken, die onze interesse wekken. Ze zijn ook erg goed in hoe ze hun paté verpakken.' Detry is van plan om te investeren in de fabriek en de productie op te drijven.Niemand van de 49 Polca-medewerkers moet vertrekken, belooft Detry. 'Het personeel blijft aan de slag, hoewel er synergie is bij de productie, de aankoop en de verkoop.' Ook Geert Callewaert, de CEO van Polca, blijft van de partij en zal voor minstens vijf jaar de dagelijkse werking van de Polca-fabriek in goede banen leiden.




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging