Easyfairs_Empack2017-nl
horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
Basf-nl-0417 CSBSystems-nl Easyfairs_Empack2017_nl
Actua
AB InBev betaalt wereldheerschappij duur

AB InBev is erin geslaagd op de valreep SABMiller te overtuigen zijn overnamebod te aanvaarden, maar niet zonder nog maar eens de prijs te verhogen. De overname is niet alleen duur, maar ook complex. AB InBev wordt de onaantastbare heerser over de wereldwijde biermarkt, maar betaalt ook het volle pond.
Bron: De Standaard



Actua
Franse Burger King-uitbater praat exclusief met Quick

Hamburgerrestaurants, heeft exclusieve gesprekken aangeknoopt voor de overname van Quick
Groupe Bertrand is de meerderheidsaandeelhouder van de Franse Burger King-franchise. Het is nog niet duidelijk hoeveel Groupe Bertrand wil betalen. Een deal is er nog niet, maar Groupe Bertrand en Qualium zijn wel exclusieve onderhandelingen begonnen over de overname van de 509 Quick-restaurants. Die zouden zo onder hetzelfde dak belanden als de Burger King-restaurants in Frankrijk. Groupe Bertrand is meerderheidsaandeelhouder van Burger King France. Burger King en het investeringsfonds Naxicap zijn de co-investeerders in de joint venture
De familiale groep Bertrand is een restaurantreus in Frankrijk. Groupe Bertrand heeft de hoofdfranchise (master franchise) van de Amerikaanse hamburgerketen in handen. Ze telt ondertussen 22 restaurants bij onze zuiderburen. Behalve de franchise op Burger King runt het ook restaurants als La Gare, L’Ile, l’O, Volfoni of Les Deux Stations, maar een aantal Leffe-cafés. Het baat tevens de restaurants uit van het kasteel van Versailles, het Picassomuseum maar ook in het Parc du Luxembourg. Groupe Bertrand is ook actief in drankendistributie. De groep realiseert een omzet van 600 miljoen euro.
De overname betekent op termijn het einde van Quick in Frankrijk. Het is de bedoeling dat de Franse vestigingen gaandeweg worden omgebouwd tot Burger King-vestigingen. Belgische liefhebbers van de Whopper - de 'signature'-hamburger van Burger King - lijken eraan voor de moeite. Op dit moment is het niet de bedoeling dat er Belgische Quick-vestigingen worden omgebouwd. Ook in Luxemburg en buiten Europa blijft Quick vooralsnog bestaan.
Toen de Franse Caisse des Dépôts et Consignations (CDC) in 2007 (via Qualium) de fastfoodketen overnam van de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM) van Albert Frère, financierde ze die deal met een pak schulden. Tot op vandaag torst de groep een schuldenlast van 600 miljoen euro.
Quick, in 1971 ontstaan in de schoot van de Belgische retailholding GIB (bekend van GB, nu Carrefour), is de derde hamburgerketen in Europa en de tweede in Frankrijk (na McDonald’s). De groep telt 19.000 werknemers. De omzet bedraagt iets meer dan 1 miljard euro. De keten voelt al jaren de hete adem van Kentucky Fried Chicken en Burger King, waardoor het marktaandeel in Frankrijk terugviel van 25 naar 18 procent. De waardering wordt vandaag geschat op 800 miljoen euro, terwijl CDC in 2007 730 miljoen euro op tafel legde.



Actua
‘Duvel versterkt positie in Nederland'

Met de overname van de Amsterdamse brouwerij ‘t IJ lijkt Duvel Moortgat zich vooral te versterken in Nederland. Toch is het niet uitgesloten dat de IJ-bieren naar België komen.
Brouwerij ’t IJ ademt kleinschaligheid uit. Alleen locals weten dat naast het Amsterdamse Lozingskanaal in het flauwblauwe, logoloze gebouwtje - een voormalige kleine koelmotorenfabriek - bier wordt gebrouwen. Sinds begin deze maand zelfs door het grote Duvel Moortgat, dat een belang heeft gekocht in Brouwerij ‘t IJ.
De Belgische brouwer moet de Nederlanders de financiële middelen en de expertise geven om over drie jaar te kunnen brouwen in een nieuwe, grotere brouwerij. Momenteel zijn ze op zoek naar een pand in Amsterdam waar ze veel meer bier kunnen maken dan vandaag in het ex-koelmotorenfabriekje. ‘We zagen het eerst nog vrij kleinschalig, maar Duvel Moortgat heeft ons overtuigd om voor een brouwerij te gaan met een capaciteit van 60.000 tot wel 240.000 hectoliter’, zegt Hendrikse.
Bron: De Tijd



Actua
Piet Vanthemsche stopt als voorzitter Boerenbond

Op 1 december zwaait Piet Vanthemsche af als voorzitter van de Boerenbond. Hij zal worden vervangen door ondervoorzitter Sonja De Becker. Hij oefent de functie al uit sinds maart 2008 en zag zijn mandaat in 2013 verlengd worden.
Naar eigen zeggen is nu het moment gekomen voor een wissel aan de top van de organisatie. Zijn opvolger, Sonja De Becker (48), heeft al een lange staat van dienst bij de Boerenbond. Ze startte er in 1990 als juridisch adviseur. Ze werkte zich gaandeweg op in de rangen van de organisatie, en werd in 2013 benoemd tot ondervoorzitter. Dat blijkt nu het opstapje te zijn naar de hoogste functie bij de organisatie.
Bron: De Tijd

 

 



Actua
Waterland stapt in voedingssupplementen

Het Belgisch-Nederlandse investeringsfonds Waterland stapt in de Limburgse specialist in voedingssupplementen Aminolabs. Dat vernam De Tijd. Het is de derde transactie van Waterland dit jaar in België.
Aminolabs ging dit voorjaar met behulp van het fusie- en overnamehuis SDM Valorum op zoek naar een partner om zijn groeiparcours voort te zetten. In juli berichtte De Tijd al dat Waterland exclusieve gesprekken voerde met het oog op een instap in de Limburgse groep. De deal is sedert midden oktober rond.
Groei staat bovenaan op de agenda van Waterland en Anné, zowel via autonome groei als via overnames. De ervaring van Waterland als voormalig (mede-)eigenaar van Omega Pharma en van de fitnessketen HealthCity kan daarbij van pas komen. Aminolabs is gespecialiseerd in sportvoeding, dieetproducten en voedingssupplementen, zoals middeltjes om atleten sneller te laten lopen, paarden hoger te laten springen, het cholesterolgehalte onder controle te houden of een kater weg te werken. De bio-ingenieur Anné stampte de onderneming in 1993 uit de grond en zette in op producten gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
De Hasseltse groep realiseert meer dan 45 miljoen euro omzet. In 2013 was dat nog 35 miljoen. Aminolabs is aanwezig in een dertigtal landen. Het kondigde in januari nog aan dat het een kantoor in Dubai heeft geopend.
Bron: De Tijd



Actua
Minister De Block wou wachten met suikertaks

Ook suikerloze frisdranken krijgen van de regering de suikertaks opgelegd. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wou de suikertaks eigenlijk pas invoeren als er een globaal en gedetailleerd plan was.
In de zogenaamde taxshift verhoogde de regering-Michel de accijnzen op frisdranken omdat die een zeer hoog gehalte aan suikers bevatten. Een blikje wordt 1 cent duurder, een fles 3 cent vanaf volgend jaar. Maar ook de frisdranken zonder suiker en de light dranken worden duurder.
De Belgische vereniging van water- en frisdrankproducenten (VIWF) reageert dat de suikertaks 'weinig met gezondheid te maken'. 'Eén productcategorie wordt symbolisch opgeofferd om op korte termijn de begroting in evenwicht te houden.'  'Light frisdranken zijn nu al goed voor 30 procent van het totale frisdrankvolume. Dit groeiende aandeel is het resultaat van een bewuste investeringsstrategie om de keuze uit minder of geen calorieën voor de consument voortdurend te verruimen en hen te informeren over laagcalorische zoetstoffen', vult de frisdrankensector aan.
Bron: De Tijd



Actua
Frisdranktaks

De frisdranktaks gaat de gemiddelde Belg 3,70 euro per jaar kosten. Toch leidt die 'suikertaks' tot commotie. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) moest de maatregel overhaast invoeren.
3 cent extra accijnzen op een liter frisdrank en 1 cent op een blikje is een van de maatregelen in de taxshift. Volgens de gezondheidsexpert Lieven Annemans (UGent) is dat veel te laag is om een gedragsverandering uit te lokken. Daartoe is een prijsstijging van minstens 10 procent nodig, gecombineerd met subsidies voor gezonde producten en met informatie. Ten tweede is de maatregel nu minder ingebed in een globalere aanpak. De Block verwacht binnenkort de Voedselconsumptiepeiling van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid, die het eetgedrag van de Belgen beschrijft. Voor het eind van het jaar moeten daarbij ook nieuwe Voedingsaanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad komen, die onder meer aangeven hoeveel zout, (on)verzadigde vetten en suiker evenwichtige voeding bevat. 'Met die studie en aanbevelingen krijgen we er zicht op waarop we best prioritair inzetten', zegt Els Cleemput, woordvoerster van De Block. Ze benadrukt dat er in het federale voedingsplan meer maatregelen lopen én aankomen. 'We zitten rond de tafel met de voedingsindustrie, die zich er al toe heeft geëngageerd minder suiker en verzadigde vetzuren te gebruiken. Voor grootkeukens denken we aan kleinere porties, met meer groenten.'
'Het was misschien coherenter geweest te kunnen wachten met een suikertaks', zegt Cleemput.
Bron: De Tijd



Actua
VS onderzoeken marktverstoring door AB InBev

Craft brewers hekelen 'machtsmisbruik' door Belgisch-Braziliaanse bierreus. Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt of AB InBev de in de VS steeds populairder wordende ambachtelijke brouwers ('craft brewers') het leven zuur maakt door de distributie van hun bieren belemmert of zelfs onmogelijk maakt.
Bron: De Tijd



Actua
Bakkerijketen Paul opende eind september winkel in Kuurne

De Franse bakkerijketen Paul opent volgende week haar eerste Vlaamse winkel. In de komende jaren moeten er nog 20 volgen. Paul wil in het gat springen dat verdwijnende lokale bakkers laten.
De Franse bakkerijketen Paul heeft in België amper tien winkels, maar wil snel uitdijen over heel het land. De eerste Vlaamse bakkerij opende de deuren in het shoppingcentrum Ring Shopping Kortrijk Noord. 'We beginnen in Kortrijk omdat die stad dicht bij onze bakermat Rijsel ligt, vlak over de Franse grens. De Kortrijkzanen kennen ons al', zegt Stef Meulemans, de CEO van Top Brands, de uitbater van de Belgische Paul-bakkerijen, Pizza Huts en Wasbars. Volgend jaar openen nog twee nieuwe Vlaamse winkels van Paul, dat 430 vestigingen heeft in 36 landen. Later moet het aantal Vlaamse winkels uitbreiden naar 20. In heel België wil Meulemans 50 Pauls openen.  
Bron: De Tijd



Actua
Danone profiteert mee van wijziging Chinese eenkindpolitiek

China maakt een einde aan de eenkindpolitiek. Rechtstreeks gevolg is dat het aandeel van Danone 3 procent omhoog sprong. Het voedingsbedrijf is een van de belangrijkste leveranciers van melkpoeder voor Chinese baby's. Na enkele schandalen in eigen land kiezen veel Chinese ouders voor buitenlandse melkproducten. De Chinezen zijn overigens pas de jongste jaren echte melkdrinkers geworden. De markt is daardoor in korte tijd erg snel gegroeid.
Terwijl de Vlaamse landbouw verder krimpt en de melk- en de vleessector in crisis verkeren, zien de boeren hun inkomen niet verder dalen. Landbouwers zullen dit jaar gemiddeld 9 procent meer verdienen.
Bron: De Tijd



Beursnieuws
25 en 26 november: Empack Brussel, uw afspraak met de verpakkingsindustrie in België

Empack Brussel, dé jaarlijkse verpakkingsbeurs van België, vindt plaats op 25 & 26 november in Brussels Expo. Dit is het ontmoetingsmoment voor de verpakkingscommunity, meer bepaald bedrijven actief in verpakkingen, diverse verpakkingsmaterialen en -machines, controlesystemen, codering, label- en printsystemen. Tijdens deze 2-daagse kunnen exposanten innovaties en nieuwigheden aan duizenden bezoekers face-to-face voorstellen.

 

Voeding & Farmacie
Voor editie 2015 heeft Empack 2 grote verpakkingsthema's, namelijk de farmaceutische industrie & de voedingsindustrie. En het is overduidelijk dat heel wat Empack exposanten en bezoekers alom vertegenwoordigd zijn in deze twee branches.

Om de interactie en de dynamiek te optimaliseren, heeft Empack de volgende demonstratiezones:
Het Food Pack Terrace is een interactieve wintermarkt, waar exposanten verpakte hapjes of drankjes aanbieden. U als bezoeker ervaart een zintuigelijke belevenis: terwijl u op het wintermarktje wandelt, kan u de innovatieve verpakking bekijken en uitpakken, en het proevertje degusteren. Op het grondplan zijn de standen van de deelnemende exposanten vermeld. Zo vindt u de exposanten snel terug voor een persoonlijk gesprek.
In de Pharma Clean Room zetten exposanten innovatieve farmaceutische verpakkingen in de kijker. Om de medische verpakking te beschermen en het steriele aspect te accentueren, staat deze in een vitrinekast.
In de Welcome Area vindt u nieuwe ontwerpen en veelbelovende creaties gemaakt door studenten van de universiteiten van Hasselt (Verpakkingscentrum) en Antwerpen (Faculteit Ontwerpwetenschappen & Productontwikkeling).

Het seminarieprogramma
Samen met toonaangevende partners organiseert Empack een boeiend programma, waar ruimte is voor actuele en brandende thema's. U kan korte en doeltreffende presentaties bijwonen met volgende verpakkingsthema’s: transport, voeding, farmacie en duurzaamheid.

Zoals voorgaande edities zijn de federaties Pack4Food & Packaging People, het BVI en uHasselt onze vaste partners van het content programma. Dit jaar geven ook uAntwerpen, KU Leuven, FSC, VIGC, Karel van der Waarde en Outdo, alsook keynote speakers Rowland Heming en Chris van Sebroeck van Innolabel een presentatie.

Packaging Innovations, hét event voor design en inspirerende verpakkingen!
Na vier succesvolle edities in Amsterdam, is Brussel op 25 & 26 november 2015 voor het eerst gastheer van Packaging Innovations. Topsprekers en enthousiaste exposanten vormen het hart van dit unieke netwerkevent. De exclusieve catering en inspirerende omgeving maken het verhaal compleet.

Packaging Innovations is het exclusieve netwerkevent, waar professionals zich laten inspireren om de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van creatieve en inspirerende verpakkingen en design te ontdekken.

Empack Brussel en Packaging Innovations vinden tegelijkertijd plaats in hal 7 en hal 10. Bruisende ingrediënten voor een geslaagde editie!

Meer info?
Info-empack@easyfairs.be | www.empack.be |www.packaging-innovations.be
LinkedIn empack Benelux | Twitter @empackBenelux | #empack



Evenementen
Minder suiker en/of beter vet?

Het verbeteren van de vetzuursamenstelling en de verlaging van het suikergehalte staan centraal in het evenement ‘Minder suiker en/of beter vet?’ dat op 4 december a.s. wordt georganiseerd door Flanders’ FOOD.
De voedingsgewoonten van consumenten gaan niet de goede kant op. De voedingsindustrie kan een steentje bijdragen door een gezonder aanbod te creëren; producten met bijvoorbeeld een betere vetzuursamenstelling en minder suiker. Tijdens het Flanders’ Food-evenement ‘Minder suiker en/of beter vet?’ op 4 december in de Montil in Affligem zullen de resultaten van tien jaar onderzoek naar suiker en vet worden toegelicht door verschillende deskundige sprekers.

Handboek ‘Minder suiker en beter vet’
Op de studiedag zal ook het handboek ‘Minder suiker en beter vet’ worden gelanceerd, waarin de bevindingen uit literatuur en eigen onderzoek van Flanders’ Food worden gecombineerd tot een overzicht van de mogelijkheden en toepassingen voor zowel suikerreductie als vetreductie én vetverbetering.
http://www.flandersfood.com/content/inschrijving-studiedag-minder-suiker-en-beter-vet



Onderzoek
Vleeskuikenvoeder op basis van insecten

In het labo veevoedertechnologie van de UGent zijn prof. Mia Eeckhout en haar team erin geslaagd om het eerste Belgische vleeskuikenvoeder op basis van de larven van de zwarte soldatenvlieg te produceren.
De zwarte soldatenvlieg is een klein, langwerpig en zwart vliegje uit Amerika waarvan vooral de larven een zeer interessante, alternatieve eiwitbron vormen in de veevoeding. Behalve een hoog aandeel aan eiwitten brengen deze larven ook grote hoeveelheden ruw vet aan. Omdat deze vliegen hier gekweekt kunnen worden, kunnen ze mee helpen om de afhankelijkheid van buitenlandse eiwitstromen zoals soja - ten gevolge van de BSE-crisis - te verminderen.
Doordat de larven van de zwarte soldatenvlieg in staat zijn om op een efficiënte wijze laagwaardige biomassa’s zoals GFT-afval op te waarderen tot hoogwaardig eiwit kunnen ze ook mee helpen bij het verwerken van de steeds verder toenemende afvalberg.
Het onderzoek gebeurde in kader van een lopend Tetra-project, in samenwerking met KU Leuven en Thomas More. De larven zelf zijn afkomstig van het bedrijf Millibeter.



Onderzoek
Glutenvrij: Hype of heilzaam?

De Belgische bierbrouwers willen een graantje meepikken van de glutenvrije hype. Professor voedingswetenschappen Anita Van Landschoot (Universiteit Gent) en haar team zoeken op verzoek van de Belgische brouwersvereniging naar een manier om de Belgische bieren glutenvrij te krijgen, zodat ze met een glutenvrij label naar de VS kunnen worden geëxporteerd. De zoektocht is een race tegen de klok. Een op de drie Amerikanen heeft zichzelf op een glutenvrij of -arm dieet gezet.
Bron: De Tijd



Retail
Vervormde groenten bij Delhaize

Delhaize gaat langer dan verwacht vervormde groenten verkopen. Vanaf mei volgend jaar liggen ze in meer dan 50 Delhaize-supermarkten.
Bron: De Tijd

 

 

 



Retail
Boeren verdienen dit jaar meer

Een gemiddelde voltijdse landbouwer zal in Vlaanderen dit jaar een brutoloon van 22.300 euro overhouden (1.855 euro per maand). Dat is 9 procent meer dan vorig jaar, berekende de landbouworganisatie Boerenbond. De stijging is opmerkelijk omdat ontevreden boeren begin oktober nog in Brussel protesteerden omdat het water hen aan de lippen staat.
Bron: De Tijd



Voedingsproducenten
Brusselaars brouwen bier voor Editors

Bieren met aroma's van verloren brood, Braziliaanse tonkabonen en Earl Grey thee. En een samenwerking met de Britse rochgrroep Editors. Vanuit de Brusselse Dansaertstraat wil een groep jonge brouwers een nieuwe wind door het bierlandschap laten waaien.
Op nog geen kilometer van het Brusselse hoofdkantoor van de biergigant AB InBev deed vorig weekend een nieuwe bierbrouwerij haar deuren open. Op 30 oktober stuntte Brussels Beer Project (BBP) al meteen met een solo-optreden van Tom Smith, de zanger van de populaire Britse rockgroep Editors, te midden van de blinkende installaties in de brouwzaal. Het jonge bedrijf brouwde op verzoek van de band een bier dat qua smaak bij hun donkere, bombastische muziek past. ‘Salvation’ is genoemd naar een nummer op hun jongste album. Bron: De Tijd



Voedingsproducenten
Bakkerijfabriek Lantmännen Unibake krijgt tweede leven

De bakkerijfabriek van Lantmännen Unibake in Londerzeel - die midden juni nagenoeg volledig afbrandde - zal worden heropgebouwd. Er gaan wel vijftien banen verloren.
Een zware brand legde op 17 juni de volledige Londerzeelse fabriek in as. In een eerste fase worden nu twee productielijnen opnieuw opgezet. Later zal daar nog een derde productielijn bijkomen.
In de nieuwe vestiging zal plaats zijn voor een 150-tal werknemers, klinkt het in een persbericht.
Lantmännen Unibake is de nummer twee in Europa in industriële bakkerijproducten en is in België onder meer gekend van de merken Pastridor en Schulstad. De Belgische afdeling van het bedrijf, met bakkerijen in Londerzeel, Moeskroen en Brussel, is goed voor een omzet van 140 miljoen euro.
Bron: De Tijd



Voedingsproducenten
AAC Capital zet Salad Signature in de etalage

Midden oktober mandateerde de Nederlandse private-equity-groep AAC Capital de zakenbank Goldman Sachs om een koper te vinden voor het voedingsbedrijf Salad Signature. Dat meldt Het Financieele Dagblad en het werd ook aan De Tijd bevestigd.
Salad Signature is gespecialiseerd in salades die op brood of toast gesmeerd worden (kipsalade, vissalades, vleessalades, enzovoort). De groep bestaat uit twee onderdelen: het Nederlandse Johma en het Belgische Hamal Signature, beide marktleider in eigen land. AAC Capital is sinds enkele jaren in ons land actief en heeft hier twee participaties: Corilus (de voormalige IT-poot van Fagron) en Desotec. Desotec is gespecialiseerd in actieve kool en het gebruik ervan bij de zuivering van vloeistoffen en gassen.
Bron: De Tijd



Voedingsproducten
Uitvoer vakensvlees stijgt in 2015

De Belgische uitvoer van varkensvlees groeide in de eerste helft van 2015 met 4% in volume. Zowel naar Europese als naar verre bestemmingen werd meer Belgisch varkensvlees uitgevoerd. Daarmee bevestigt België opnieuw zijn prominente plaats op de internationale varkensvleesmarkt.

 

Binnen Europa: shift naar Oost-Europa
90% van de Belgische varkensvleesexport gaat naar Europese bestemmingen. Het grootste deel (61%) wordt als karkas verhandeld, aangevuld door een aanzienlijk pakket (27%) deelstukken. De export naar de totale Europese markt groeide begin dit jaar met 4%, al stelt Belgian Meat Office op de Europese markt uiteenlopende bewegingen vast.

Blijvende groei naar Oost-Europa en Verenigd Koninkrijk
Belgisch varkensvlees blijft populair in Polen. Met een exportstijging van 32% in de eerste helft van 2015 is Polen inmiddels goed voor 24% van het totale geëxporteerde volume. Het rendement van Belgisch varkensvlees is goed bekend en wordt duidelijk geapprecieerd op de Poolse markt. Polen wint daarmee 5% exportaandeel en vestigt zich steviger op de tweede plaats, na hoofdmarkt Duitsland. In dezelfde regio merkt Belgian Meat Office ook een groei op in Tsjechië (+19%) en Slowakije (+96%). Deze landen namen in de eerste jaarhelft respectievelijk 3,4% en 1,3% af van de Belgische varkensvleesexport.
Het Verenigd Koninkrijk kent een gelijkaardige trend, met een groei van 24%. Deze markt zit al enkele jaren in de lift en komt nu op een vijfde plaats. Het VK en de Oost-Europese markten kopen wel andere producten. Daar waar de Oost-Europese regio vooral karkassen aankoopt in België, wordt bijna 60% van de Belgische uitvoer naar het VK ingenomen door deelstukken.

Trendbreuk Frankrijk
De export naar Frankrijk zat begin dit jaar na een minder goed 2014 opnieuw in de lift, goed voor een groei van 23%. Deze stijging is uitsluitend toe te wijzen aan een forse groei van de categorie ‘spek & vetten’. Frankrijk springt daardoor naar de vierde plaats als exportbestemming, goed voor 5% van het uitgevoerde volume.

Traditionele markten verliezen aan belang
De Belgische uitvoer naar Duitsland daalde begin 2015 met ruim 5%. Vooral in de categorie ‘deelstukken’ was de daling het scherpst (-12%). Belgian Meat Office beklemtoont wel dat Duitsland nog steeds 32% aandeel heeft en daarmee de nummer één blijft voor Belgisch varkensvlees.
Ook Italië tekende lagere cijfers op en houdt nog een aandeel van 3,4% over. Door een daling van 20% valt Italië van de vierde naar een zevende plaats terug in de ranking van de exportbestemmingen.


Buiten Europa: kaap van 10% overschreden

De export naar niet-Europese landen steeg begin dit jaar met 5% in volume. Daardoor klommen de markten buiten Europa begin 2015 voor het eerst boven de 10% van het totale uitgevoerde volume aan varkensvlees uit België. Opvallend is ook dat de winst vooral bij de deelstukken zit. In de eerste jaarhelft was deze categorie al goed voor 40% van het uitgevoerde volume.

China wint, Hongkong verliest
Vanuit België werd in de eerste zes maanden van 2015 maar liefst 57% meer varkensvlees naar de Volksrepubliek China uitgevoerd. Belgian Meat Office merkt daarbij op dat deelstukken een duidelijk groeiend segment zijn in de handel met China. Dankzij een groei van 104% zijn ze inmiddels goed voor een derde van het volume. Bijproducten vormen met 60% van het totale volume wel nog het grootste pakket. De groei op de Chinese markt compenseert ruimschoots de daling naar Hongkong (-32%). Voor beide bestemmingen opgeteld boekte de uitvoer van Belgisch varkensvlees nog steeds een winst van 2,4%. Samen vertegenwoordigen China en Hongkong 2,9% van de totale Belgische varkensvleesexport.

Filippijnen kan eerdere winst niet verzilveren, Zuid-Korea stabiel
De uitvoer naar de Filippijnen nam het eerste halfjaar af met 18%. Daarmee wordt een deel van de explosieve groei in 2014 ongedaan gemaakt. Toch blijven de Filippijnen de tweede belangrijkste bestemming voor Belgisch varkensvlees buiten de EU, met een aandeel van 1,4% van de Belgische wereldhandel. De derde overzeese markt, Zuid-Korea, kende een lichte daling van 1,3% en behoudt een aandeel van 1,3%.

Australië grootste niet-Europese groeier, Ivoorkust in opmars
Bij de verre bestemmingen deed de uitvoer naar ‘down under’ het bijzonder goed, met een stijging van 148%. Australië komt daarmee op de zesde stek van bestemmingen buiten de EU. Opvallend was de opmars van Ivoorkust met een groei van 86%. Deze markt komt op de vijfde stek en vormt dus een niet te miskennen bestemming.



Voedingsproducten
Chocolade Cuberdons

Voor zoetebekken die ook wel van chocolade houden, komt Geldhof met een lekkernij van formaat: de Chocolade cuberdon.
Deze delicatesse is gemaakt op basis van een originele Geldhof Cuberdon, maar overgoten met een heerlijk laagje Belgische melk- of fondant chocolade. Door deze unieke combinatie krijg je als “neuzekes”-liefhebber een totaal nieuwe smaakbelevenis: de chocolade smelt in je mond, terwijl de cuberdon z’n harde buitenkant en smeuïge kern behoudt. Twee maal raak voor de liefhebber van zoet! Met dit op-en-top Belgische snoepje wil Geldhof ook internationaal doorbreken. De ambachtelijke Cuberdon verkreeg eerder al de erkenning van Vlaams streekproduct. Gecombineerd met echte Belgische chocolade vormt deze Chocolade Cuberdon nu een uniek Belgisch product. Daarom zal deze nieuwigheid ook in een luxe verpakking verkocht worden, o.a. in alle skyshops van de luchthaven van Zaventem.




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging