horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
CSBSystems-nl
Actua
Diamond Foods in handen van concurrent

De Amerikaanse producent van Kettle-chips Diamond Foods komt in handen van zijn concurrent Snyder's-Lance. Laatstgenoemde heeft 1,91 miljard dollar over voor het bedrijf, inclusief schulden.
De deal vindt plaats op een ogenblik dat consumenten zich meer en meer afkeren van de klassieke zoute, vette en zoete snacks, en voor gezondere alternatieven kiezen.
Bron: De Tijd



Actua
Jamie Oliver gaat koken voor HelloFresh

Door begin november met de maaltijdwebwinkel HelloFresh in zee te gaan verzilvert tv-kok Jamie Oliver zijn populariteit met een zoveelste commerciële deal. Zijn gezonde imago leverde hem een fortuin op van 250 miljoen euro.

Lees meer


Actua
SAB InBev' palmt helft Brusselse beurs in

Iedereen weet ondertussen dat Carlos Brito, de CEO van de biergigant AB InBev, beet heeft: voor 92 miljard euro wordt de grote rivaal SABMiller overgenomen. De fusiegigant blijft een Belgische nv die meer dan ooit de Brusselse beurs zal domineren.


Mocht de beurs niet bij elke herziening de zwaargewichten in de barometer op maximaal 12 procent aftoppen, zou ‘SAB InBev’ als grootste beursgenoteerd bedrijf van de eurozone de helft van de Bel20-marsrichting dicteren. Dat is vier keer meer dan de Franse nutsgigant Engie, zeven keer meer dan de bankgroep KBC, 15 keer meer dan de industriële reus Solvay en 120 keer VW-verdeler D’Ieteren. Kortom: de Bel20 zou er uitzien als de Finse HEX-index tijdens de lang vervlogen hoogdagen van Nokia of de Deense OMX20 nu, waar zelfs Maersk of Carlsberg in het niets verdwijnen tegenover de insulinereus Novo Nordisk.
Bron: De Tijd



Actua
Carlsberg ontslaat 2000 medewerkers

De Deense brouwer zet de de tering naar de nering en herstructureert zijn Russische, Chinese en Britse activiteiten. Dat gaat gepaard met het verlies van 2.000 banen en rode cijfers in het derde kwartaal. Carlsberg CARLB 2,13% heeft het al een tijdje niet onder de markt.

Terwijl de premiummerken Carlsberg en Tuborg goed blijven presteren, is de Russische markt een nachtmerrie geworden. Carlsberg is de grootste speler op de Russische biermarkt, maar die is fors gekrompen door een strengere regelgeving om het alcoholisme te beteugelen, significante prijsstijgingen en een zwakke economie. Omdat die toestand de komende jaren niet zal verbeteren, voert Carlsberg nu een stevige afboeking door op zijn Russische merken en brouwerijen, en worden de activiteiten ook geherstructureerd. De totale impact daarvan bedraagt 5 miljard Deense kronen (670 miljoen euro).
Maar niet alleen in Rusland loopt de bierkraan niet zoals Carlsberg het zou willen, in China heeft de groep last van een krimpende markt en scherpere concurrentie. De lokale merken doen het bovendien minder goed dan Tuborg. Ook daar grijpt Carlsberg in, met een afwaardering van materiële activa en herstructureringskosten voor een totaal bedrag van 4 miljard kronen (535 miljoen euro).
Een laatste markt die wat vierkant draait, is het Verenigd Koninkrijk. De bieren van de Deense brouwer vlogen uit de rekken bij een grote supermarktketen en de Britse biermarkt zelf blijft bikkelhard. Carlsberg gaat daarom de capaciteit en de kosten drukken, wat zal resulteren in een totale last van 600 miljoen kronen (80 miljoen euro).
Bron: De Tijd



Actua
Deminor vraagt ruim een kwart meer voor Spadel

Deminor, dat de minderheidsaandeelhouders van Spadel vertegenwoordigt, vraagt zo'n 120 euro voor een aandeel, terwijl er nu een overnamebod loopt aan 95 euro per aandeel. 'Dat bod is niet fair', vindt Deminor.


De Barsy, die eigenlijk vooral bekend is als een luis in de pels van beursgenoteerde ondernemingen omdat hij op aandeelhoudersvergaderingen steevast rake vragen stelt, hoopt alsnog tot een akkoord te kunnen komen met Marc du Bois. 'We kunnen hem een uitweg bieden, zodat hij de 95 procent haalt met zijn overnamebod. Maar dan moet hij wel bereid zijn over de prijs te onderhandelen', stelt Thuysbaert.
Bron: De Tijd



Actua
ABMiller zet Grolsch en Peroni in de etalage

SABMiller zet het Nederlandse biermerk Grolsch in de etalage. Het bedrijf ziet zich tot de verkoop genoodzaakt om mededingingsbezwaren vanuit Brussel te voorkomen na de aangekondigde fusie met AB InBev. Naast Grolsch zou SABMiller ook afstand doen van het Italiaanse Peroni.
Bron: De Tijd

 

 



Actua
Fondsengigant Fidelity krikt belang in Miko op

Een van 's werelds grootste fondsbeheerders heeft zijn belang in koffieservice- en kunststofverpakkingenspecialist Miko opgetrokken tot boven de meldingsdrempel van 3 procent.
Fondsbeheerder Fidelity heeft nu een belang van 3,03 procent in de koffieservice- en kunststofverpakkingenspecialist Miko MIKO 0,00% . Dat blijkt uit een transparantiemelding die het bedrijf uit Turnhout zelf de wereld in stuurde. Tot dusver had Fidelity, via zijn fonds Pyramis, al een belang van 2,73 procent.


Alleen had Miko dat blijkbaar zelf over het hoofd gezien in zijn communicatie, want in de transparantiemelding zelf werd het belang van Fidelity voor de jongste transactie, die werd gemeld op 26 november, nog op 0 gezet, zoals blijkt uit onderstaande screenshot van de tabel uit dat persbericht. De transparantiemelding van Miko, waarbij het al bestaande belang van Fidelity-fonds Pyramis even over het hoofd werd gezien. Fidelity heeft dus een belang van zo'n 0,3 procent bijgekocht. Dat is, zelfs bij het erg illiquide aandeel van Miko, perfect doenbaar op de beurs. De theorie dat De Wilg, het vehikel van de Antwerpse familie Leysen, zijn belang aan het verkopen is, kan dus (voorlopig) naar de prullenmand.
Bron: De Tijd



Federaties
Jaarcongres Fevia: aanwezigheid van premier Michel moet samenwerking overheid en voedingindustrie benadrukken

Premier Charles Michel beklemtoonde op het jaarcongres van Fevia de sterke samenwerking tussen overheid en voedingsindustrie. Fevia heeft de voorbije jaren een sterk en constructief parcours uitgewerkt door met verschillende stakeholders samen te werken.

 

Met een voedingsindustrie die op 4 jaar tijd 11,9% groeide ten opzichte van een daling van 9%  voor de rest van de verwerkende industrie, vraagt Fevia specifiek aandacht voor competitieve groei ten opzichte van buurlanden en faciliteiten zodat de tewerkstelling duurzaam kan groeien. Intussen is de voedingsindustrie een van de grootste werkgevers van het land geworden



Federaties
Vorige voorzitter Bernard Deryckere wist Food.be uit te bouwen

Bernard Deryckere, CEO van Alpro Group (Europe) zette samen met fevia het merk “Food.be – Small country. Great Food op de kaart. Hij lanceerde het merk dat de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding benadrukt.

 

 



Federaties
Jean Eylenbosch volgt Bernard Deryckere op als nieuwe voorzitter van FEVIA

De raad van bestuur van FEVIA heeft Jean Eylenbosch verkozen als nieuwe voorzitter. Hij volgt huidig voorzitter Bernard Deryckere op. Eylenbosch is zaakvoerder van Chaudfontaine en Coca-Cola Enterprises Belux. Hij  heeft de ambitie in overleg met de overheid te blijven inzetten op duurzame groei van de Belgische voedingsindustrie.


“Een sterke Belgische voedingsindustrie, die een brede waaier aan kwaliteitsvolle producten aanbiedt, draagt bij aan een sterke Belgische economie en zorgt voor werkgelegenheid. We zijn niet voor niets de enige industriële sector die de voorbije 10 jaar werkgelegenheid in ons land kon houden. Onze bedrijven, groot en klein, gaan voor een duurzame groei en dat wil ik als voorzitter stimuleren,” aldus Eylenbosch. “Tegelijk willen we samen met de overheid onze verantwoordelijkheid blijven nemen op het vlak van milieu en volksgezondheid.



Hygiëne
Vogelgriep bedreigt foie gras uit Périgord

In het Franse Biras is in een kippenren vogelgriep vastgesteld. Biras ligt in de Périgord, waar veel ganzen worden gekweekt voor de productie van foie gras. De vrees bestaat dan ook dat de productie van foie gras in gevaar komt. Dit terwijl de vraag naar foie gras rond de eindejaarsfeesten zeer hoog is. Vorig jaar nog was Franse foie gras goed voor ruim 2 miljard euro aan inkomsten. Frankrijk heeft een noodplan afgekondigd met een beschermingszone van 3 km rond het besmette boerenerf. Het toezicht in de kwekerijen in de buurt zal uit voorzorg worden verhoogd.
Bron: De Tijd



Levensmiddelen
Italië herovert koppositie in wijnproductie

De wereldwijde wijnproductie zal dit jaar met 2 procent groeien tot 275,7 miljoen hectoliter, schat de internationale wijnorganisatie OIV. Italië herovert dankzij een goede oogst na één jaar alweer de titel van grootste wijnproducerend land.
Bron: De Tijd

 

 

 

 

 

 



Leveranciers
Grote verschuiving in Belgische melksector

FrieslandCampina zet zijn contract stop voor de ophaling van melk bij 443 Belgische melkboeren. De landbouwers kunnen terecht bij marktleider Milcobel die de extra 180 miljoen liter melk gaat verwerken.


Voor de Nederlandse zuivelgigant FrieslandCampina gaat het om de stopzetting van de samenwerking met bijna de helft van zijn in totaal 912 Belgische leveranciers. ‘Door de toegenomen melkproductie dit jaar haalt FrieslandCampina in België meer melk op dan het bedrijf in België kan afzetten’, zegt Katrien Bousson, manager van FrieslandCampina België. ‘Dit is het ideale moment om de operatie door te voeren. Wij wilden vermijden dat we meer melk ophalen dan nodig, terwijl Milcobel net extra melk zocht.’
Bousson van Friesland-Campina benadrukt dat de boeren niet op straat komen te staan en dat er een regeling is met de Belgische zuivelcoöperatie Milcobel. De 443 boeren kunnen zich allemaal vanaf 1 februari volgend jaar aansluiten bij Milcobel als ze dat willen en krijgen ook een financiële vergoeding om zich in te kopen in het kapitaal van de coöperatie.
Milcobel telde vorig jaar 2.777 melkleveranciers, goed voor 1,2 miljard liter melk en een omzet van 1 miljard euro. De producent van onder andere Inza (melk), Ysco (ijs) en Brugge (kaas) kan de extra toestroom van 180 miljoen liter melk goed gebruiken. Het bedrijf bouwt in de fabriek in Kallo een nieuwe poedertoren om melkpoeder te maken.
FrieslandCampina, bekend van merken zoals Campina, Fristi, Cécémel en Appelsientje, benadrukt dat de productie van zuivelproducten in de zes Belgische vestigingen niet wordt teruggeschroefd. Voor de 1.540 werknemers verandert er niets. FrieslandCampina België was vorig jaar goed voor een omzet van 370 miljoen euro.
Bron: De Tijd



Milieu
Danone legt een nieuwe ambitieuze klimaatpolitiek vast

Danone kondigde op 17 november aan dat het zich engageert voor een nieuwe klimaatpolitiek die mikt op een zero netto CO2 uitstoot in een uitgebreide activiteitsparameter: zijn rechtstreeks én gedeeld verantwoordelijkheidsgebied. Om dat doel te bereiken, zal Danone innovatieve oplossingen creëren in samenwerking met zijn ecosysteem, waaronder landbouwgemeenschappen, leveranciers, klanten en consumenten. Zo wenst Danone de veerkracht van zijn wereldwijde voedselketen te verhogen en het pad te effenen voor een economische groep op verantwoorde en duurzame wijze.
Bron: Agripress



Nieuwe producten
Nieuwe viskwekerij

In de Karreweg in Kruishoutem is gisteren een viskwekerij geopend. Met de omegabaars brengt het bedrijf de eerste en meteen ook enige ecologisch gekweekte consumptievis op de markt. Vanaf januari is de vis ook in de winkel te vinden.


Drie jaar na zijn doctoraatsthesis aan de KU Leuven heeft bioloog Stijn Van Hoestenberghe (36) zijn onderzoek naar duurzaam geteelde vis in de praktijk omgezet. In zijn bedrijf Aqua4C wordt de nieuwe omegabaars gekweekt, een vis die het resultaat is van intensief wetenschappelijk en culinair onderzoek. In september vorig jaar werd de eerste steen van zijn viskwekerij gelegd en tijdens de voorbije zomer werd de eerste viskweek er opgestart. Vanaf januari moet de eerste omegabaars bij de visboer in de winkel liggen. “Ik voerde onderzoek naar de mogelijkheden om via ecologische teelt een gezonde en duurzame vissoort te kweken die tegelijk ook smaakvol is”, vertelt Stijn Van Hoestenberghe. www.omegabaars.be
bron: Het Nieuwsblad



Nieuwe producten
Snoop Dogg lanceert eigen cannabismerk

De Amerikaanse rapper Snoop Dogg is al jaren een grote fan van cannabis. En hij maakt nu van zijn hobby zijn beroep. Snoop Dogg - geboren als Calvin Broadus - stelde in de Amerikaanse staat Colorado een eigen lijn cannabisproducten voor - van rookwaren tot voeding. 'We willen het eerste echte mainstreammerk in deze industrie worden', aldus de rapper. Snoop Dogg is wel zelf geen eigenaar van het bedrijf. Hij is het gezicht van de lijn, die werd bedacht door de coffeeshopketen
Bron: De Tijd



Nieuwe producten
Wijn zonder alcohol

De zaakvoerders van restaurant De Glazen Toren in Essene richten zich op de bobs die een hapje komen eten en lanceren Vin du Jardin, een alternatief voor de traditionele fles wijn. Het nieuwe drankje bevat geen alcohol, maar is wél verkrijgbaar in drie smaken en kleuren: wit, rood en rosé. "We lonken naar het buitenland", zegt chef-kok Patrick Tavernier.


Wie geen alcohol wil of mag drinken bij het eten, kan voortaan eens proeven van het alternatief dat uitgedacht werd door chef-kok Patrick Tavernier (46) en zijn echtgenote Sophie Tobback (40). "Ook mensen die geen alcohol drinken, hebben recht op een aangepast drankje bij de maaltijd", zegt Sophie. "De niet-alcoholische dranken die nu op de menukaarten staan, zijn vaak niet krachtig of zuur genoeg van smaak. Daarom hebben we Vin du Jardin in het leven geroepen. Onze dranken zijn gemaakt op basis van fruitsappen en pure, natuurlijke ingrediënten. We gebruiken geen bewaarmiddelen, gluten of toegevoegde suikers."
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-affligem/glazen-toren-schenkt-wijn-zonder-alcohol-a2536810/

 

 



Nieuwe producten
Londense Deliveroo haalt 100 miljoen euro op

De Londense start-up Deliveroo heeft zichzelf verzekerd van 100 miljoen dollar om internationaal uit te kunnen breiden. Een teken aan de wand dat het hard gaat voor start-ups die voeding aan technologie koppelen.


Just Eat, Blue Apron, HelloFresh, Delivery Hero of FoodPanda. Allemaal proberen ze technologie aan verse, al dan niet bereide voeding te koppelen en daarmee de wereld te veroveren. Investeerders geloven alvast in het concept, getuige de vele kapitaalrondes en beursplannen in de niche. Jongste in de rij is dus het Londense Deliveroo.
Die start-up specialiseert zich in het meer 'high end' deel van de markt, door bereide maaltijden van de betere restaurants aan huis te leveren. Het heeft daarvoor al deals met zo'n 5.000 klasserestaurants - het soort dat normaal niet aan afhaalmaaltijden doet. Daarmee is het bedrijf al actief in 50 steden, verspreid over 12 landen. Ook in België, trouwens, waar Deliveroo in Brussel actief is met 112 restaurants.
Bron: De Tijd



Onderzoek
Nieuwe textielweefsels maken zeewierteelt op grotere schaal mogelijk

In het Europese onderzoeksproject AT~SEA voerde men onderzoek naar nieuwe textielweefsels voor grootschalige zeewierteelt. Hiervoor werd recentelijk een nieuwe teelttechniek ontwikkeld. De techniek baseert zich op een innovatief textielweefsel en maakt een makkelijke en gemechaniseerde teelt mogelijk. Volgens de partners in dit project biedt zeewier enorm veel mogelijkheden en voordelen.


Zeven Europese bedrijven, waaronder het Belgische Sioen Industries, en vier onderzoekscentra werkten samen aan het Europese onderzoeksproject AT~SEA. Het project had zo'n 3,4 miljoen euro aan EU-subsidies ter beschikking. Men heeft dan ook geïnvesteerd in onderzoek naar een nieuwe teeltmethodiek voor dit gewas. Zeewier bleek namelijk moeilijk om op grote schaal te oogsten. Met de nieuwe teelttechniek, die gebaseerd is op innovatieve textielweefsels, slaagt men er in drie- tot vijfmaal de opbrengst van de traditionele zeewierteelt te behalen. Het gaat om zo'n 16kg nat zeewier per vierkante meter. Men is optimistisch en beweert dat 20-25 kg/m² haalbaar moet zijn.
Bovendien is deze teelttechniek eenvoudig en mechaniseerbaar. Met deze nieuwe methode wil men een commercieel kweekbedrijf van twee à drie hectare opstarten, met dergelijke oppervlakte kan men voldoende produceren voor industriële verwerking.



Personalia
Patrick De Maeseneire keert terug naar chocolade

Patrick De Maeseneire, de Belg die eind augustus afzwaaide als topman van uitzendgroep Adecco, keert terug naar zijn roots. Hij wordt ceo van de holding van de steenrijke Zwitserse familie Jacobs, eigenaar van Barry Callebaut, de grootste chocoladeroep ter wereld.


Begin november – twee maanden na zijn vertrek bij Adecco- gaat De Maeseneire aan de slag als topman bij de Jacobs Holding. Het is niet de eerste keer dat het pad van de Belg kruist met dat van de Zwitserse familie. Onrechtstreeks werkt De Maeseneire al 17 jaar voor de Jacobsen. Voordat hij topman van Adecco werd, was hij zeven jaar ceo van Barry Callebaut, waarin de familie Jacobs een belang van 50,1 procent heeft. De inmiddels overleden Klaus Jacobs was ook een van de oprichters van Adecco. Op zijn verzoek werd De Maeseneire topman van de grootste uitzendgroep ter wereld, waarvan hij zes jaar de ceo was.
In maart 2013 verkocht de familie Jacobs haar belang van 18 procent in Adecco. Sindsdien zitten de erfgenamen van Klaus Jacobs op een berg cash van naar schatting 2,8 miljard dollar. Patrick De Maeseneire gaat nu op zoek naar nieuwe investeringskansen. De Maeseneire wordt in een beweging ook voorgedragen als nieuwe ondervoorzitter van de groep Barry-Callebaut. Hij zal dus weer geregeld te zien zijn in het Belgische Wieze, waar Barry-Callebaut de grootste chocoladefabriek ter wereld heeft staan. Daarnaast is en blijft De Maeseneire bestuurder bij Delhaize.
Bron: De Tijd



Retail
Unizo: ‘Enkel kleinhandel heeft geen toekomst meer in Vlaamse steden’

Vlaamse steden en gemeenten moeten hun handelscentra helemaal anders gaan inrichten. Kernen met alleen maar detailhandels hebben geen toekomst meer. Dat zegt ondernemersorganisatie Unizo begin december.


Bij de voorstelling van Unizo’s alternatief, ‘De Bedrijvige Kern’, heeft de ondernemersorganisatie gezegd dat ‘enkel detailhandel in de meeste Vlaamse centra geen toekomst meer heeft’. Dat concludeert Unizo-topman Karel Van Eetvelt.  Om de kernen ‘leefbaar en bruisend’ te houden, moeten ze er volgens de ondernemersorganisatie helemaal anders gaan uitzien. Unizo spreekt van ‘De Bedrijvige Kern’, ‘een zone waar álle bedrijvigheid die niet omgevingsbelastend is, een plaats krijgt’. De detailhandel blijft het hart van zo’n kern, maar moet worden aangevuld met andere bedrijvigheden, zoals freelancers, starters, dienstenbedrijven of vrije beroepen. Daarnaast moet er ook plaats zijn voor scholen, ziekenhuizen, openbare instellingen, rusthuizen of culturele instellingen.
Bron: de Standaard



Retail
Producten met insecten

Bio-Planet biedt nu ook producten met krekels, sprinkhanen en buffalowormen aan. Insecten zijn duurzaam, voedzaam en lekker en vormen een mooi alternatief voor vlees, vis en veggie. De biosupermarkt van Colruyt Group geeft zijn klanten zo de mogelijkheid om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en om meer variatie in hun menu te brengen.



Retail
‘Als de wetgeving niet verandert, moeten we naar het buitenland’

Frans Colruyt, coo van de Colruyt Group, staat te popelen om laaggeschoolden in eigen streek in te zetten voor onlineverkoop. Alleen is onze wetgeving vandaag niet flexibel genoeg en kijken onlinewinkels in de eerste plaats naar het buitenland. ‘De politiek moet beseffen dat het vijf voor twaalf is. Ons systeem is te stroef.'



Wetgeving
Misleidende etiketten op vlees aangeklaagd

Door de dubieuze benaming 'vleesproduct' tegenover 'vleesbereiding' kunnen in worsten fosfaten verwerkt zitten, wat strikt verboden is bij vleesproducten. Dat concludeert de European Consumer Organisation (BEUC), waarvan Test-Aankoop lid is, na een onderzoek. De organisatie dringt er bij de lidstaten op aan de Europese regels strikter toe te passen.


België. BEUC liet de aangesloten organisaties in zeven Europese landen tests uitvoeren. In België werd bijvoorbeeld de kwaliteit van filet américain préparé gecontroleerd, dat minstens 70 procent rundvlees moet bevatten. Via creatieve etikettering als 'préparé du chef' wordt dat omzeild, om varkensvlees te kunnen toevoegen. Ook benamingen zoals 'gehakt' of 'hamburger' kunnen consumenten doen geloven dat ze 100% vlees kopen, terwijl dit vaak bereidingen met vlees zijn. Door de vage en van land tot land verschillende definitie van een 'vleesproduct' of een 'vleesbereiding' wordt ook vaak een loopje genomen met de nationale regulering. Een andere manier waarop de consument wordt misleid is een gebrek aan vermelding dat het vlees mechanisch van het karkas is verwijderd, wat een lagere kwaliteit oplevert.

Actie
Consumenten moeten hun aankopen kunnen baseren op eerlijke, correcte en complete etiketten, zegt Monique Goyens, directrice van BEUC. 'Het is niet omdat een product goedkoop is dat het etiket misleidend moeten zijn. Niemand wil water kopen voor de prijs van vlees.' 'Het is momenteel zo makkelijk om te frauderen dat er geen reden is om te stoppen', aldus Goyens. De Europese Commissie moet dan weer betere definities opstellen voor vleesproducten en -bereidingen. Zo worden volgend jaar nieuwe wetgevende initiatieven verwacht over het nitraatgehalte in voeding.
Bron: De Tijd




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging