Easyfairs_Empack2017-nl
horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 2

Basf-nl-0417 CSBSystems-nl Easyfairs_Empack2017_nl
Kennisinstellingen
ILVO heroriënteert activiteiten in groenteveredeling

Het preiveredelingsprogramma van ILVO wordt aan het Vlaams veredelingsbedrijf Storm Seeds overgedragen. Hiermee stopt de kennisinstelling met de ontwikkeling van nieuwe cultivars van prei. Fundamentele vraagstukken die veredelaars vooruit helpen, blijven wel ILVO-domein. Zo bekijken de onderzoekers momenteel of ze bij groenten (selder, prei) cytoplasmatische mannelijke steriliteit (CMS) kunnen bekomen via een asymmetrische fusie van protoplasten (cellen zonder celwand).

 

 



Kennisinstellingen
Tien Flanders’ FOOD projectvoorstellen naar volgende fase

Op basis van bedrijfsondersteuning (o.a. participatie van minimum vijf bedrijven) kunnen tien van de oorspronkelijk dertig pre-proposals verder naar de volgende fase in de oproep 2014 voor Flanders’ FOOD projecten. In de periode mei-juni worden de weerhouden projectvoorstellen tot een full proposal uitgewerkt, dit door de betrokken kennisinstellingen en Flanders’ FOOD met input van de deelnemende bedrijven. De finale versie van de full proposal zal Flanders’ FOOD ten laatste eind juni ter evaluatie bij het IWT indienen. Het gaat om:
    •    ANTIFUNG – UGent: Innovatief gebruik van antifungale culturen in de voedingssector.
    •    BioFenEx – UGent: Verhoogde vrijstelling van fenolische componenten uit plantaardige verliesstromen via enzymgemedieerde extracties en bepaling van hun bioactiviteit in modelsystemen.
    •    ENTOMOFOOD - KU Leuven: Toepasbaarheid van eetbare insecten in Westerse voedingsproducten.
    •    FINESWEET – UGent: In het spoor van Stevia: Functionaliteit van natuurlijke bulkstoffen in combinatie met nieuwe natuurlijke zoetstoffen in zoetwaren.
    •    GLUeLESS - KU Leuven: De rol van de verschillende ingrediënten in de kwaliteitsbepaling van glutenvrij brood.
    •    INNODRY – ILVO: Refractance windowdrogen van plantaardige en dierlijke stromen: optimalisatie van de voorbehandeling, droogproces en evalueren van toepassingen.
    •    LIQUIDSMOKE - KU Leuven: Het gebruik van rookcondensaten als veilig en duurzaam alternatief voor traditioneel roken van vleeswaren.
    •    PSYCHROLAB – UGent: Snel groeiende, psychrotrofe, bederfveroorzakende melkzuurbacteriën in koel bewaarde voedingsproducten leiden tot sterke verkorting van de microbiële houdbaarheid.
    •    REDUMOLD – UGent: Opzet en validatie van goede praktijkrichtlijnen voor de reductie van schimmelcontaminatie van voedingsmiddelen.
    •    RESKIA – Inagro: Residuarme kiemremming in aardappelen.
Bedrijven die nog geen deelname-overeenkomsten voor deze projecten opstuurden, kunnen via http://2014.flandersfoodprojecten.com alsnog deelnemen.



Kennisinstellingen
Voortplanting snoekbaars in aquacultuur

Er is een toenemende behoefte aan eiwitten om de wereldbevolking te voeden. In dit kader wordt ook in Vlaanderen onderzoek naar aquacultuur verricht. Zo bouwde Inagro in 2008 op haar campus het Praktijkcentrum Aquacultuur voor onderzoek naar de duurzame productie van snoekbaars. In de eerste jaren lag de focus op de opkweek of opgroeifase van de snoekbaars (van 10 g visje tot consumptievis van 1 kg). Als resultaat kan Inagro nu al drie jaar op rij volgroeide snoekbaars aan de Vlaamse Visveiling leveren. Ze optimaliseerde de installatie, deed proeven met verschillende voeders en onderzocht de impact van temperatuur op de groei. De laatste twee jaar werd aanvullend ook het onderzoek naar de voortplanting van snoekbaars in gevangenschap opgestart.  
Half april werden de eerste nesten met eitjes gevonden. De larven werden gevoed met levend zoöplankton. Daarna werd de visjes geleidelijk aan geleerd om droog voeder op te nemen. Vandaag is deze fase nog aan de gang. Vervolgens zullen ze op een dieet van droge korreltjes overschakelen en zouden ze tot snoekbaars van 1 kg moeten evolueren. Volgend jaar plant Inagro samen met andere onderzoeksinstituten (o.a. UGent en Aqua-ERF) en het bedrijfsleven (Fish2BE en INVE) verder onderzoek naar de snoekbaarsvoortplanting.



Nieuwe producten
Twee nieuwe parels

Valrhona breidt zijn assortiment uit met parels met blonde Dulcey-chocolade 32% en parels met witte Opalys-chocolade 33%. De producten bestaan uit gepofte, licht geroosterde granen die van een royale laag chocolade zijn voorzien. De parels zijn bijzonder geschikt voor koude en bevroren toepassingen met nagerechten en gebak.

 

 



Nieuwe producten
KOK’O: innovatief met eieren

Twee voorverpakte, hardgekookte, gepelde scharreleieren, klaar voor onmiddellijk gebruik als snack of in een slaatje: met ‘KOK’O’ lanceert Lecoque eggs een innovatief ei-product dat een antwoord biedt op de vraag naar gezonde, lekkere en voedzame maaltijden die snel kunnen worden bereid. Hardgekookte eieren brengen immers veel essentiële voedingsstoffen aan (eiwitten, ijzer, zink, selenium, fosfor en de vitaminen A, D, B2 en B12), en dit voor amper 60 kcal per stuk. Eieren zijn bovendien rijk aan eiwitten.



Nieuwe producten
Drie pralines in beperkte oplage

Chocolatier Mary en het Japanse sterrenrestaurant Kamo lanceren samen drie pralines. De ‘Kamo’ bestaat uit melkchocolade bestrooid met sesamzaadjes. De ‘Hojicha’ is een ganache van fondant met Bancha Hojicha, een groene gebrande thee met intense houtachtige aroma’s. En tenslotte is er de ‘Yuzu’ met het gelijknamige vruchtendeeg die in witte chocolade is gewikkeld. Yuzu is een typische maar zeldzame Japanse citrusvrucht, waarvan de smaak tussen mandarijn en limoen zweeft. De drie pralines worden in beperkte oplage vanaf 15 juni in de Mary boetieks en het restaurant Kamo aangeboden.



Nieuwe producten
Nieuw bij IJsboerke

IJsboerke lanceerde onlangs de knapperige ijssnack ‘Raffas’. Deze nieuwigheid bevat dezelfde ingrediënten als het best verkochte product van de firma, namelijk de ‘Cornets d’Amour’. Het gaat om kleine bolletjes vanilleroomijs die je in één beet kan weghappen. Ze worden omhuld met Belgische melkchocolade en een knapperig laagje van gesuikerde amandelnoten en het verkruimelde koekje. De ‘Raffas’ worden aangeboden in een multipack van vier individuele zakjes met elk twaalf stuks, alsook in verpakkingen met vijftien individuele bekers. Dit nieuwe product kaapte al de award voor ‘Best New Product’ op de Engelse Alliance Fair weg.



Onderzoek
Vooroordelen over ‘gezonde voeding’

80% van de Belgen beweert bij de aankoop van voedingsproducten rekening te houden met het feit of ze al dan niet gezond zijn. Dat blijkt uit een onderzoek bij duizend landgenoten, uitgevoerd door iVox in opdracht van Weight Watchers. Gezonde producten worden daarbij ook als lekker beschouwd. Toch toont een smaaktest aan dat er nog veel vooroordelen zijn over ‘gezondere’ producten. Hierbij werden vijf producten telkens onder twee verschillende merknamen aan zestien proefpersonen voorgesteld. Hetzelfde levensmiddel onder het merk Weight Watchers werd als ‘weinig smaakvol’ omschreven, terwijl het met de fictieve productnaam ‘Le Bon Goût’ door 75% van de ondervraagden als ‘verfijnd’, ‘pittig’ of zelfs als ‘een explosie van smaak’ werd beschouwd. Hieruit blijkt duidelijk dat smaakperceptie van de verwachtingen afhangt. Tenslotte nog dit: belangrijker dan het gezondheidsaspect blijven de smaak (97%), de kwaliteit (96 %) en de verhouding prijs/kwaliteit (91%).



Vakbeurzen
Meat Expo en Broodway

Meat Expo en Broodway zullen gelijktijdig worden georganiseerd, en dit van zondag 27 tot en met woensdag 30 september 2015, telkens van 13 tot 19.00 u. Plaats van het gebeuren is Kortrijk Expo.



Vakbeurzen
De 17de editie van INTERPOM/PRIMEURS

De 17de editie van INTERPOM/PRIMEURS zal plaatsvinden van zondag 23 tot en met dinsdag 25 november 2014 in Kortrijk Xpo. Zes maanden voor de opening zijn al 220 exposanten ingeschreven, waarmee de beursoppervlakte van de vorige editie nu al is overtroffen. De editie van 2014 zal in het teken staan van duurzaamheid.



Voedingsproducenten
FrieslandCampina huldigt nieuwe L-lijn Aalter in

Op 26 mei werd de nieuwe L-lijn in FrieslandCampina Aalter officieel ingehuldigd. Het gaat om een high speed lijn die een investering van vijf miljoen euro vertegenwoordigt. In concreto werden drie oude 1L karton vullijnen vervangen door een high speed karton vullijn en een aseptische afvullijn voor kartonverpakkingen van 1.000 ml met de ‘Helicap’-draaidop. Met de nieuwe L-lijn wil de firma de verliezen verminderen en de efficiëntie verhogen. Naast de lijn zelf, dienen ook een aseptische tank van 45.000 liter, verpakkingsmachines en een installatie om te palletiseren dit objectief. De nieuwe lijn zal voortaan 15.000 eenheden per uur kunnen verwerken.

 



Voedingsproducenten
Mydibel Group investeert 5,2 miljoen euro

Aardappelverwerker Mydibel Group investeert 5,2 miljoen euro om zijn grootste fabriek in Moeskroen met een volautomatisch aardappelsorteerproces uit te breiden. Tevens wordt de voorbehandeling in één gebouw ondergebracht. In concreto wordt een nieuwe vleugel gebouwd op een stuk grond aan de overkant van de Mydibel site. Daarin zullen de receptie van de aardappelen, waslijnen en sorteerruimtes worden ondergebracht, activiteiten die tot nu toe in de drie productiesites Mydibel, Pomcobel en Gramybel worden uitgevoerd. De vrijgekomen ruimte zal voor extra productie en opslag worden gebruikt. Met de installatie van een aantal volledig geautomatiseerde aardappelsorteerlijnen wil de firma het complexe sorteerproces na ontvangst vereenvoudigen en dus kostenefficiënter maken. Dankzij deze ingreep krijgt Moeskroen een enkelvoudige flow van ontvangst, over sortering en wassen, tot de productie. Hierdoor zal het waterverbruik met de helft kunnen worden gereduceerd. Interessant is dat er een brug over de weg wordt gebouwd om de aardappelen naar de productie te transporteren.



Voedingsproducenten
Twee gouden sterren voor Maes Radler Pompelmoes

Maes Radler Pompelmoes werd door het International & Quality Institute (iTQi) op de Superior Taste Award 2014 met twee gouden sterren beloond. In hun blinde smaaktesten gaven de chefs en sommeliers het product een totaalscore van 87 %.

 

 



Voedingsproducenten
Nieuwe look voor Chimay

De etiketten van de Chimay-flesjes krijgen een nieuwe look. Deze staat in het teken van authenticiteit en is gebaseerd op een terugkeer naar de bron met het blazoen in de kijker, extra aandacht voor de kleuren (blauw, wit, rood) en de link met België en het Trappist-label. Het is pas de derde keer dat Chimay haar etiketten in een nieuw kleedje stopt.



Voedingsproducenten
‘Puro Italia’ komt naar België

Galbani, de Italiaanse marktleider van kaasproducten en één van de grootste spelers op de Italiaanse vleeswarenmarkt, ontwikkelde samen met de food experts van True twaalf gerechten. Deze worden onder de naam ‘Puro Italia’ in Belgische broodjeszaken en eethuizen aangeboden en bestaan uit twee reeksen: de ‘Caprese’, de klassieker met tomaat-mozzarella, en ‘Parmigiano’ op basis van de bekende Italiaanse kaas. Beiden bevatten zes gerechten: een broodje, salade en panini, telkens in een basisversie voor de broodjeszaken en een luxeversie voor de eethuizen. Deze laatste werd trouwens bewust eenvoudig gehouden: er worden enkel aubergines en courgettes aan toegevoegd. Zo kunnen restauranthouders met weinig extra ingrediënten en een beperkte foodcost hun aanbod uitbreiden.




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging