horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
CSBSystems-nl
Actua
Onderzoekers AP Hogeschool ontwerpen revolutionaire koelinstallatie

Onderzoekers aan de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen ontwierpen als eersten een koelinstallatie waarmee warmte gerecupereerd kan worden voor industriële toepassingen. De techniek kan een grote ecologische vooruitgang betekenen voor heel wat industriële sectoren.

 

 

 

Lees meer


Actua
Horecaspeler in één klap groot in België

Door Java Foodservice te kopen, ziet de Nederlandse horecagroothandelaar Sligro zijn wens om in België een grote speler te worden in vervulling gaan. Maar Sligro wil nog groter worden en plant eigen winkels.

 

 

Lees meer


Actua
Bierbaronnen strijden om kattenvoeding

Verlinvest, de holding van de InBev-families de Mévius en de Spoelberch, aast op de Britse producent van honden- en kattenvoeding MPM Products. Verlinvest overleefde de eerste biedronde, net als de investeringsfondsen Mayfair Equity Partners en ECI.

 

 

 

Lees meer


Actua
Brouwers zoeken vooral groei in Azië

Het Nederlandse Heineken en het Deense Carlsberg mikken vooral op Azië voor groei omdat grote markten als Rusland het laten afweten.

 

 

 

Lees meer


Actua
Ardo koopt Bonduelle uit in Spanje

Het West-Vlaamse bedrijf Ardo, dat diepvriesgroenten en -fruit verwerkt, wordt volledig eigenaar van zijn Spaanse joint venture Ultracongelados de la Ribera (UCR).

 

 

Lees meer


Actua
Antwerpse chemie scoort primeur met garnalenvoeding

Het Duitse Evonik kiest Antwerpen als locatie voor een nieuwe fabriek van garnalen- en kreeftenvoeding. ‘Het is belangrijk in iets de beste te zijn’, zegt Frank Daman, de topman van de Antwerpse vestiging. De afgelopen jaren boekte het bedrijf succes met de productie van methioni, een additief voor kippenvoer. Het gaat om een investering van ergens tussen 10 en 50 miljoen euro (‘low double digit’), goed voor 20 extra jobs. Tegen midden dit jaar zal de installatie beginnen te draaien.

Lees meer


Actua
'Vlees uit België, da's een sterke claim'

Het Oost-Vlaamse vleeswarenbedrijf Cock's Fresh trekt met zijn charcuterie Europa in. En het veranderde begin februari zijn naam in Chez Charles. Om meer authenticiteit uit te stralen, maar ook omdat een naam met 'cock' internationaal moeilijk ligt.

 

 

Lees meer


Actua
Ter Beke ziet winst kwart stijgen

Het Oost-Vlaamse vleesbedrijf Ter Beke zag zijn nettowinst vorig jaar met een kwart stijgen. Dit jaar moet nog beter worden. Ter Beke, de Waarschootse specialist in bereide maaltijden en vleeswaren, heeft een uitstekend 2015 achter de rug. Het zag zijn resultaat na belastingen stijgen tot 10,3 miljoen euro, maar liefst 26,6 procent meer dan vorig jaar. Het bedrijf schrijft de stijging toe aan een rendabeler productengamma en een sterke kostenbeheersing.

Lees meer


Actua
Omzetdaling Coca Cola

De omzet van de frisdrankengroep Coca-Cola is vorig jaar met 4 procent gedaald naar 44,3 miljard dollar. De operationele winst zakte met 10 procent naar 8,7 miljard dollar. Maar Coca-Cola trekt zich op aan het vierde kwartaal. Toen steeg de winstgevendheid dankzij kostenbesparingen.

Lees meer


Actua
Toekomst AB InBev in Leuven oogt onzeker

Topman Carlos Brito kwam eind februari in Leuven de resultaten van AB InBev toelichten én een pintje tappen. AB InBev-topman Carlos Brito heeft gisteren eerder flauwe jaarresultaten gepresenteerd. En vooral: hij wilde zich niet uitspreken over de toekomst van het hoofdkwartier in Leuven na de SABMiller-deal.
Bron: De Tijd

 

 



Actua
AB InBev verkoopt belang in Chinese bierreus voor een prikje

Het 49 procent-belang van SABMiller in de grootste Chinese brouwer wordt overgenomen door China Resources Beer voor 1,6 miljard dollar, veel minder dan verwacht. Om groen licht te krijgen voor de fusie met SABMiller moest AB InBev een aantal activiteiten afstoten, waaronder die in China.

 

Lees meer


Actua
Danone knoopt weer aan met groei

Na het scharnierjaar 2014 zette het Franse voedingsconcern in 2015 een mooie stijging neer van omzet en winst. Ook het dividend gaat omhoog. Volgens de topman Faber is dit het gevolg van een aantal ingrepen in de organisatie, een betere afstemming van het aanbod op de wensen van consumenten en een grote investering in onderzoek en ontwikkeling.

 

Lees meer


Actua
Mokerslag voor Vlaamse biotech

De chemiereus BASF doekt zijn onderzoek naar plantenbiotechnologie in Zwijnaarde op. Een honderdtal werknemers van CropDesign verliezen hun job. Dat is een grote tegenslag voor het Gentse Technologiepark, dat jarenlange opgebouwde kennis verloren ziet gaan.

 

 

 

Lees meer


Actua
VS en Europa mikken tegen eind dit jaar op handelsakkoord

De Vlaamse voedingsindustrie, de farmasector, de autobedrijven en de baggeraars hebben nog altijd reden om te hopen dat de EU eind dit jaar een handelsakkoord sluit dat het voor hen makkelijker maakt om zaken te doen in de VS.

Lees meer


Evenementen
Flanders' FOOD organiseert slotevent Sensors for FOOD en lanceert i-FAST

Sensors for Food had als doelstelling innovatieve technologieën te vertalen naar concrete toepassingen in de voedingsindustrie. Zijn de projectpartners daarin geslaagd? En hoe kan je hier als bedrijf mee aan de slag? Het einde van Sensors For Food luidt ook het begin van het nieuwe project i-FAST in. Wat is dit juist en wat kan het betekenen voor kwaliteitscontrole, productontwikkeling en procesbewaking? Kom het ontdekken op dit unieke event voor voedingsbedrijven en technologieaanbieders.

 

Lees meer


Milieu
Pollet Water Group op overnamepad in het buitenland

De Pollet Water Group, met hoofdzetel in Waregem, heeft het Duitse Aquina Wassertechnik overgenomen, actief in de distributie van waterbehandelingssystemen.

Lees meer


Personalia
Nieuwe CEO voor Alken-Maes

oor het eerst sinds de Nederlandse bierreus Heineken in 2008 Alken-Maes heeft overgenomen, komt er ook een Belg aan het roer bij het Belgische nummer twee. De eer is voor Edwin Botterman.

 

 

 

Lees meer


Personalia
AB InBev-topper Lauwers moet Aveve doen stralen

De Belgische AB InBev-topman Eric Lauwers, voormalig marketeer van het jaar, komt aan het hoofd van de land- en tuinbouwtoeleverancier Aveve. Hij was het die na een eerder moeilijke herorganisatie in het bedrijf, een paar jaar later- ter gelegenheid van het wereldkampioenschap voetbal - de succesvolle Jupiler-campagne op poten zette.

 

 

Lees meer


Retail
Internetreus Google bezorgt ook groenten en fruit aan huis

Google gaat binnenkort vers fruit en groenten, melk en vlees toevoegen aan zijn boodschappendienst Express. Het is de nieuwe poging van de technologiegigant om gelijkaardige diensten van de grote e-commercerivaal Amazon.com te counteren.

Lees meer


Retail
Delhaize sluit tijdperk af met sterke cijfers

Voor de aandeelhouders hun stukken Delhaize ruilen voor stukken 'Koninklijke Ahold Delhaize' incasseren ze nog een stevige coupon.

 

 

 

 

Lees meer


Symposium
Symposium van het Wetenschappelijk Comité van het Voedselagentschap: “Trend watching and food safety control”

Het symposium van het Wetenschappelijk Comité van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen over “Trend watching and food safety control”, dat vorig jaar uitgesteld werd wegens het dreigingsniveau 4, zal nu plaatsvinden op 11 maart 2016. De lezingen brengen een kritische wetenschappelijke kijk op de toepassing van trendobservatie en trendanalyse op de controle van de voedselveiligheid.

Lees meer


Voedingsproducenten
Biobakkerij De Trog bezit bakkerij van de toekomst

Agoria maakte begin febrauri zeven nieuwe fabrieken van de toekomst bekend. Allemaal zijn ze klaar voor de vierde industriële revolutie. Biobakkerij De Trog, E.D.&A., JTEKT Torsen Europe, Ontex, Punch Powertrain, TE Connectivity en Van Hoecke NV kregen een Factory of the Future Award 2016.

Lees meer


Voedingsproducenten
‘Ik wil met Iglo evenveel groeien als met AB InBev'

Stéfan Descheemaeker is sinds kort CEO van Iglo en staat al jaren aan de top van AB InBev. Hij ziet het voor de producent van diepvriesvoeding net zo groots als voor de biergroep. ‘Ik wil ook zo’n integratiemachine’. Descheemaker heeft de ambitie om Nomad Foods, de eigenaar van de diepvriesmerken Iglo, BirdsEye en Findus, uit te bouwen tot een wereldspeler in diepvriesvoeding.

 

Lees meer


Voedingsproducenten
Nieuwe moeder voor Père Olive

Het Franse Labeyrie koopt de Belgische olijvenspecialist Père Olive en diens Nederlandse sectorgenoot King Cuisine. Het prijskaartje van de twee deals is niet bekend.

 

 

 

 

Lees meer


Voedingsproducenten
Meer Stella Artois in Leuven

AB InBev zal volgend jaar in zijn brouwerij in Leuven een derde meer Stella Artois brouwen. Om dat mogelijk te maken legt de brouwerij een vierde brouwlijn aan. Daarmee verhoogt de capaciteit van de Leuvense brouwerij met een derde. Ook in andere Belgische brouwerijen investeerde AB InBev de afgelopen maanden in totaal 110 miljoen euro.

 

 

Lees meer


Voedingsproducten
Europarlement tegen meer suiker in babyvoeding

Het Europees Parlement heeft eind januari tegen een Commissiebesluit gestemd waardoor babyvoeding tot drie keer meer suiker zou mogen bevatten dan goed is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. Het besluit zou toestaan dat 30 procent van de energie in babyvoeding uit suikers mag komen, terwijl de WHO aanbeveelt om de inname van suikers te beperken tot 10 procent van de totale energiewaarde.

 

 

Lees meer


Voedingsproducten
Coca-Cola Life dreigt uit te draaien op een flop

De verkoop van de frisdrank Coca-Cola Life keldert in het Verenigd Koninkrijk. In november 2014 leverde de verkoop volgens het onderzoeksbureau IRI een omzet van 2,6 miljoen pond (3,4 miljoen euro) op. In november 2015 was dat nog maar 1,1 miljoen. Coca-Cola Life bevat een derde minder suiker dan klassieke cola.

Lees meer


Wetgeving
Het flesje van Coca-Cola is geen merk

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat Coca-Cola de (nieuwe) vorm van zijn flesjes niet als merk mag registreren. De Amerikaanse frisdrankenproducent diende in 2014 een aanvraag in bij het Bureau voor de Harmonisatie van de Interne Markt van de EU (OHIM). Coca-Cola wilde zijn nieuwe frisdrankflesjes, zonder de klassieke verticale groeven, als merk beschermen in de Europese Unie. Het OHIM vond dat de flesjes 'geen onderscheidend karakter' hadden in vergelijking met andere frisdrankflesjes op de markt.

Lees meer



Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging