horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo
CSBSystems-nl
Actua
Secundaire scholen worden frisdrankvrij

Vlaamse ministers Hilde Crevits en Jo Vandeurzen lanceren een stappenplan om secundaire scholen op weg te helpen om frisdrankvrij te worden.Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (ViGeZ) heeft een stappenplan gelanceerd om secundaire scholen op weg te helpen om frisdrankvrij te worden

 

 

 

 

 

Lees meer


Actua
Japanse stagiaires leren patisserie maken bij Joost Arijs

Bijna 10.000 kilometer en dik twaalf uur vliegen. Zolang reisden Miki (26) en Eriko (26) vanuit Japan om in Gent de beste patisserie en pralines te leren maken. “België is het walhalla en Joost Arijs is de absolute top”, zeggen ze.

 

 

Lees meer


Actua
VBO: 'Groei houdt stand, ondanks terreur'

De groei van de Belgische economie houdt stand en de vooruitzichten qua investeringen en werkgelegenheid verbeteren, ondanks de terroristische aanslagen in maart. Dat blijkt uit de zesmaandelijkse enquête die de werkgeversfederatie VBO eind april organiseerde bij zijn ledenfederaties.

Lees meer


Actua
Belgen en Ieren winnaars vrijhandelsakkoord met VS

Als de vrijhandelsgesprekken tussen de EU en de VS dit jaar slagen, wordt België een van de grote winnaars. Dat blijkt uit een studie die Europees commissaris Cecilia Malmström wil gebruiken om de dialoog met de critici van de vrijhandel op te voeren.

 

 

Lees meer


Actua
Nieuwe aanpak supermarktbranche werpt vruchten af

De manier waarop producten in de supermarkt gepresenteerd worden is fundamenteel aan het veranderen. Nieuwe verpakkingen maken merken beter zichtbaar, schappen zijn minder vaak leeg en kosten dalen. Een jaar na de opening van het Benelux Impact Centre door DS Smith, blijkt hoe groot het effect op retailers en fabrikanten echt is geweest.

 

 

 

 

Lees meer


Distributie
AH introduceert nu ook groenten- en fruitspreads

Albert Heijn komt met verse groenten- en fruitspreads van bijvoorbeeld doperwten en aardbeien. Geïnspireerd door de nieuwe schijf van vijf wil de supermarktketen stimuleren dat klanten de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit nuttigen.

 

Lees meer


Distributie
Belg dronk nooit minder bier

Na een kortstondige stabilisatie in het WK-jaar 2014, zette de Belgische biermarkt vorig jaar zijn dalende trend voort. En 2016 begon, onder meer door de terreur, nog slechter.

 

 

 

 

 

 

Lees meer


Distributie
Wij zijn geen afbreekjongens

De Nederlandse horecagroothandel Sligro gaat het Deli XL en Metro/Makro lastig maken. Hij neemt zijn Belgische concurrent Java over en opent over enkele maanden zijn eerste horecawinkel in Antwerpen.

 

 

Lees meer


Distributie
Eigen merk eerst

Volgens The Wall Street Journal is Amazon van plan om de komende weken een massa nieuwe merken in zijn virtuele etalage te zetten, ook voedingsproducten. Geen nieuws, ware het niet dat het gaat om merken die eigendom zijn van Amazon zelf. Private labels, zoals dat heet, vergelijkbaar met de huismerken van retailers zoals Delhaize of Carrefour. Ten nadele van de winstmarge van de bekendere A-merken. Volgens een onderzoek van het softwarebedrijf Skubana telt AmazonBasics intussen al meer dan 900 referenties.

 

Lees meer


Milieu
‘Menselijke obesitas komt voort uit plantenobesitas’

Dat beweert Evan Folds van Hobby Farms. De focus van veredelaars op het verhogen van de opbrengst van gewassen verlaagt volgens hem de nutriëntendichtheid van voeding. Volgens Evan Folds kunnen we door een natuurlijkere vorm van landbouw hoge opbrengsten behalen door minder te gebruiken. We kunnen ons beter focussen op wat de plant nodig heeft in plaats van wat we maximaal uit de plant kunnen halen. Hij zegt: "Eigenlijk worden we dik van dikke planten. Maar daar kunnen we wat aan doen als we dat willen."

Lees meer


Nieuwe producten
Vecozuivel van start met A2-melk

Vecozuivel gaat een keten opzetten voor de distributie en verkoop van A2-melk. Het zuivelbedrijf denkt dat de Nederlandse markt klaar is voor deze zuivelvariant. In landen als Groot-Brittannië en Australië heeft het product zich al bewezen.

 

 

 

Lees meer


Onderzoek
Onderschatte uitdaging om in 2050 de wereld te voeden

Europeanen onderschatten de mondiale voedselproblematiek. Slechts vier procent van de volwassenen raadt juist dat de voedselproductie met 60 procent moet stijgen om de wereldbevolking in 2050 te kunnen voeden. De enquête werd in april afgenomen bij ruim 5.600 burgers en dit in opdracht van ECPA, de Europese federatie van de gewasbeschermingsmiddelenindustrie.

 

 

 

 

Lees meer


Opleidingen
Ingroeibanen: extra opleidingsbuget van 2500 euro

Voor elke werknemer jonger dan 26 jaar in de voedingsnijverheid
 Heb je een werknemer jonger dan 26 jaar in dienst of wil je er één aanwerven? Dan voorziet IPV een extra opleidingsbudget van 2500 euro tijdens de eerste 12 maanden van tewerkstelling.

Lees meer


Vakbeurzen
IFFA 2016 breekt records

Van 4 tot 9 mei tekende de internationale vleesindustrie opnieuw massaal present voor IFFA. De vakbeurs lokte maar liefst 63.000 bezoekers uit 143 landen, wat een toename van 5% tegenover de vorige editie betekent. Zij ontdekten de producten en diensten van ruim duizend exposanten. Op wedstrijdvlak kaapte het Zwitsere team de eerste prijs weg bij de International Young Butchers’ Competition.

 



Vakbeurzen
MFC-Event 2016. Inhoudelijk verantwoord

Voor het realiseren van (meer) omzet is werkelijk contact een waardevolle toevoeging. Dat kan tijdens MFC-Event, een vakbeurs voor de vlees-, vis-, kaas- en aanverwante industrie in met name Nederland en Vlaanderen. MFC-Event wordt dit jaar voor de derde keer gehouden, maar is in meerdere opzichten anders dan de vorige edities.

Busser&tenHove, uitgever van de vakbladen Meat&Co. en Top&Vers en organisator van MFC-Event, heeft sinds 1 januari jl. een nieuwe eigenaar. Dit betekent andere keuzes, ook voor de organisatie van het MFC-Event. Eigenaar Heidi Copray: „Vorig jaar heb ik het MFC-Event bezocht en wat mij opviel, was het hoge gehalte aan aanbieders van machines en procesapparatuur. Logisch natuurlijk, tijdens een industriële vakbeurs. Desalniettemin streven we ernaar om daarnaast ook andere aanbieders waar je als producent mee te maken hebt of kunt krijgen te interesseren voor de beursvloer. En dat lijkt te lukken.”

Lees meer


Voedingsproducenten
Familie Vandemoortele koopt Gimv uit

De familie Vandemoortele wordt opnieuw de enige aandeelhouder van de gelijknamige voedingsgroep. De twee partijen bevestigden donderdagmiddag het bericht over de deal van De Tijd. De familie financiert de aankoop van het Gimv-pakket op twee manieren: via de kredietfaciliteiten van haar holding Safinco en via een tussentijds dividend van 145 miljoen euro van Vandemoortele aan datzelfde Safinco. Voor de uitbetaling van dat dividend zal Vandemoortele geld lenen. Vandemoortele mikt dit jaar op een omzet van 1,4 miljard euro en een recurrente operationele kasstroom (rebitda) van 130 miljoen.
Bron: De Tijd



Voedingsproducten
Meer granen in meergranenmeel AH

Albert Heijn past de samenstelling van zijn meergranen pannenkoekenmix aan na een actie van Foodwatch. De voedselwaakhond heeft dat zondag gemeld. In het pannenkoekenmeel blijkt vooral tarwe te zitten en maar een fractie aan andere granen zoals haver, gerst, rogge en boekweit. Volgens Foodwatch is de hoeveelheid andere granen te verwaarlozen en bedraagt die nog minder dan het snufje zout in de mix (0,6 procent). Nadat Foodwatch de klacht via Facebook naar buiten had gebracht, liet de supermarktketen weten ,,niet tevreden” te zijn met de samenstelling en daarom het product aan te passen. Vanaf oktober wordt het aandeel andere granen in de mix opgetrokken naar 18 procent.

 



Voedingsproducten
Elvea verkoopt 26 miljoen stuks tomatenconserven per jaar

Elvea is in ons land een bekend merk met producten op basis van tomaten. Vorig jaar bestond het merk 130 jaar en om dit met een knaller af te sluiten, opende Elvea in december 2015 een exclusieve Elvea Pop-Up Boutique voor drie maanden lang in de Stadsfeestzaal van Antwerpen.

 

 

Lees meer


Voedingsproducten
Alcoholvrij bier bevat tóch alcohol

Om enige smaak aan alcoholvrij bier te geven, blijken fabrikanten toch alcohol aan de drank toe te voegen. De voedselwaakhond Foodwatch heeft zich in Duitsland boos gemaakt over die procedure. Dat de fabrikanten de aanwezigheid van een béétje alcohol in héle kleine letters vermelden, is onvoldoende rechtvaardiging, vindt de organisatie. Als je er toch een beetje alcohol in stopt, dan moet je de aanduiding 'alcoholarm' gebruiken, zegt de consumentenorganisatie Foodwatch. Alcoholvrij suggereert nu eenmaal dat er niets in zit. Volgens de organisatie blijkt er in de meeste alcoholvrije biertjes toch wat alcohol te zitten.

 

 

 

 



Wedstrijden
Bier met zoete aardappelen valt in de prijzen

Tom Segers van brouwfirma De Lustige Brouwers uit Weelde heeft op Pinkstermaandag de innovatieprijs gewonnen tijdens een bierfestival in Leuven. Hij brouwde een blond bier waarin zoete aardappelen waren verwerkt en dat viel bijzonder in de smaak bij de internationale jury. Het bedrijfje brengt het bier in het najaar op de markt.

 

 

Lees meer


Wetgeving
EU-verbod voor citrus behandeld met guazatine

De verordening 'nr 2015/1910' van de Europese Commissie tot vaststelling van nieuwe MRL's voor guazatine is op 13 mei 2016 in werking getreden. Vanaf deze datum moet de limiet 0,05 mg/kg bedragen. In de praktijk betekent dit dat het onmogelijk is voor EU-landen om citrus - behandeld met quazatine - te importeren.

 

 

Lees meer


Wetgeving
Tien eetbare insecten toegelaten op de Belgische markt

In Belgie heeft het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), in afwachting van nieuwe Europese wetgeving, een lijst opgesteld van 10 eetbare insecten die toegelaten worden op de Belgische markt. De insecten moeten dan wel in hun geheel verwerkt worden.

[© Maxime Overmeire]

 

 

 

Lees meer


Wetgeving
Nederlandse industrie kritisch tegenover verplichte herkomstetikettering

Op 12 mei 2016 heeft het Europees Parlement in een plenaire zitting met een ruime meerderheid een resolutie voor verplichte herkomstetikettering voor alle producten van dierlijke herkomst aangenomen. Hiermee wordt de Europese Commissie opgeroepen met wetgeving te komen. De Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) betreurt de uitkomst van de stemming. De FNLI verwacht dat dit voorstel substantiële negatieve gevolgen voor het bedrijfsleven zal hebben. Zo zal de verplichte herkomstetikettering leiden tot zeer frequente aanpassing van etiketten, met bijbehorende kosten en complexiteit van productie en logistiek.

 

 

 

 

Lees meer



Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging