horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 4

CSBSystems-nl
Evenementen
Open Vision Dagen van Mettler Toledo

Van 16 tot en met 25 september organiseert Mettler-Toledo Product Inspection B.V. de ‘Open Vision Dagen’. Tijdens deze derde editie ligt de nadruk op het controleren van labels, afdichting en afvulniveau van glazen of plastic flessen. Door de komst van de EU-verordening 1169/2011 is de aanwezigheid en juiste informatie op etiketten belangrijker dan ooit. De CI-Vision inspectieapparatuur van Mettler Toledo helpt producenten bij het voorkomen van label mix-up. Tijdens een persoonlijke afspraak in ‘s-Hertogenbosch met productexperts Mari Bögels en Paul McLean is het mogelijk om vrijblijvend de CI-Vision inspectiesystemen FBI (Filled Bottle Inspection), Mosaic en V6300 te bekijken en te testen. Inschrijven kan op info.nl@mt.com.



Evenementen
INE2014

Wat biedt automatisatietechnologie vandaag aan de voedingsindustrie? Het F3 team van Agoria toont dit in het Indumation Network Event, dat op 18/09 om 14 uur in de Brabanthal van Leuven doorgaat. De expo wordt speciaal voor de gelegenheid omgebouwd tot een decor van vijf verschillende ‘mood boxen’, waarin 80 bedrijven hun partners, cliënteel en relaties informeren en in de watten leggen. ’Face to face with automation’ is de rode draad tijdens het event. INE 2014 is geen directe verkoopbeurs, maar wel een ideale gelegenheid om samen met de technologische industrie naar automatisatieoplossingen te zoeken. Meer informatie op www.networkevent.be/INE



Evenementen
Sensors For Food Research Day

Flanders’ FOOD organiseert op 11 september in Roeselare en op 2 oktober in Lummen de ‘Sensors For Food Research Day’. Daar wordt ‘i-FAST’ (in-factory food analytical systems and technologies’), een nog in te dienen VIS-traject, voorgesteld. Het gaat om snellere, efficiëntere en meer gebruiksvriendelijke analyses die in uw bedrijf zelf kunnen worden uitgevoerd. Participanten kunnen mee richting geven aan het onderzoek van de toekomst, oordelen of de voorgestelde projecten het verschil kunnen maken en feedback geven. Inschrijven op www.flandersfood.be, deelname is gratis.



Leveranciers
SenseAir tSense stationaire IAQ monito

Euro-Index introduceert met de ‘SenseAir tSense’ een gebruiksvriendelijke stationaire monitor voor de meting van kooldioxide, omgevingstemperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Het instrument is voorzien van een kleuren touchscreen. Bij het overschrijden van een ingestelde alarmgrens krijgt de betreffende meetwaarde een andere kleur. Er kan ook een grafiek van de meetwaarden op het display worden getoond. Voor elke sensor is er een apart uitgangssignaal van 0 tot 10 V beschikbaar en communicatie via Modbus RS485 of BACnet is mogelijk. De uitgangssignalen kunnen voor het aansturen van HVAC-systemen worden aangewend. De ‘SenseAir tSense’ is zowel met als zonder display verkrijgbaar en kan van een kalibratiecertificaat worden voorzien.



Leveranciers
Nieuwe service PHI DATA

Wie in België gebruikmaakt van een systeem voor condition monitoring, moet de tags één keer per jaar opnieuw kalibreren. Dat kon tot nu toe op twee manieren. Ofwel kopen bedrijven elk jaar één nieuwe gekalibreerde tag met certificaat, die ze dan gebruiken om hun oudere tags te controleren en aan te passen indien nodig. Daarvoor moeten ze wel alle tags die over de hele site zijn verspreid, verzamelen en met maximaal tien bij elkaar leggen, enkele uren wachten tot de temperatuur is gestabiliseerd, via de software de tags één per één bijstellen, en ze dan allemaal opnieuw op de juiste plaats leggen. Optie twee is het inhuren van een medewerker van een geaccrediteerd labo die ter plaatse alle tags komt kalibreren. Phi Data introduceert nu een derde oplossing via de ‘Calibration as a (managed) service’, een onderhoudscontract met een vaste jaarlijkse prijs per tag. Klanten krijgen elk jaar voor het verstrijken van hun certificaat een doos vol gekalibreerde tags, inclusief certificaat. De oude tags worden jaarlijks bij terugkeer op slijtage gecontroleerd en de batterijen van alle tags worden om de twee jaar vervangen.



Onderzoek
Barias investeert in nieuwe systemen

Verpakker van diepvriesproducten Barias, investeerde in een volautomatische multiheadlijn van Ishida met 14 koppen. Ook introduceerde de firma de ‘GEA SmartPacker CX400’, een compacte, snelle en veelzijdige vulmachine die toelaat om een breed gamma aan zakken te vullen, en dit in verschillende vormen en formaten van 50 gram tot 5 kg. Derde nieuwigheid is het ‘CPS CP 201 Vulsysteem’ voor dozen. Dit ‘gravity casepacker’ systeem zorgt voor het automatisch positioneren en plaatsen van zakjes in dozen of kratten. De lijn bevat ook een nauwkeurige metaaldetectie en checkweging (Mettler Toledo) voordat de zakjes in de doos gaan. Op die manier wordt heel wat data verzameld, zodat elke doos optimaal wordt gevuld. Deze nieuwe volautomatische verpakkingslijnen bieden heel wat nieuwe mogelijkheden. Zo kan Barias nu ook IQF diepvriesproducten verpakken, zoals individually quick frozen bakkerijproducten, groenten, fruit, aardappelproducten, vis, vlees, ... in folie.



Onderzoek
Hoe houdbaarheid van geglazuurde bakkerijproducten verbeteren?

Beneo heeft testen uitgevoerd om de houdbaarheid en kwaliteit van zowel vers als ingevroren verpakte donuts met doorschijnende en gekleurde glazuren te verbeteren. Hieruit blijkt dat zowel de houdbaarheid als globale productkwaliteit opmerkelijk toenemen als sucrose in het glazuur gedeeltelijk door Beneo’s functionele koolhydraat ‘Palatinose™’ wordt vervangen. Dit komt omdat deze in staat is de wateractiviteit en vochtmigratie te regelen. Bovendien blijft het glazuur gedurende de hele verlengde houdbaarheidstermijn transparant, dit dankzij de lage hygroscopiciteit en de controle van vochtmigratie van het functionele koolhydraat. Verder hebben de, met Palatinose™, geglazuurde vers en diepgevroren verpakte donuts een meer aangename zoete smaak dan wanneer er zuiver sucroseglazuur wordt gebruikt. Ook bij de diepgevroren verpakte donuts blijft het glazuur langer transparant, zowel tijdens het invriezen als na het ontdooien. Tevens voorkomt de functionele koolhydraat dat het glazuur tijdens het invriezen en na het ontdooien aan de verpakkingsfolie vastkleeft.



Voedingsproducenten
Nieuwe groeistrategie voor Iglo België

In overeenstemming met de nieuwe strategie van Iglo Group, benadert Iglo België de markt voortaan vanuit een nieuwe positionering. De aandacht verschuift van het gebruiksgemak van de producten naar emotionele aspecten: de ervaring van de consument tijdens de maaltijd. De nieuwe strategie focust niet alleen op een grotere klantgerichtheid van het merk Iglo, maar vooral ook op het belang van duurzaamheid. De nadruk komt op vers en gezond te liggen. Tevens wordt de aandacht gevestigd op het feit dat diepvriesproducten goed kunnen worden gedoseerd, wat minder afval en verspilling betekent. In tegenstelling tot de afgelopen jaren richt het merk zich bovendien op alle huishoudens en niet meer alleen op gezinnen met kinderen. Om de nieuwe strategie kenbaar te maken, werd een reclamecampagne ‘Zo Smaakt het Leven’, alsook een nieuw logo en verpakking gelanceerd.



Voedingsproducten
Pidy herdenkt ‘den Grooten Oorlog’

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog lanceert Pidy de ‘Peace Flower’, een cupje in de vorm en kleur van een ‘poppy’. De ‘Peace Flower’ leent zich perfect als basis voor aperitiefhapjes of een dessert. Het cupje kan met hartige creaties en/of zoete creaties worden gevuld. Het bloemvormige koekje wordt artisanaal gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten (waaronder rode biet) en bevat geen palmolie. Met de ‘Peace Flower’ wenst Pidy zijn steentje bij te dragen tot de herdenking van de gesneuvelden en het behoud van de vrede en mensenrechten. Daarom doet Pidy, per verkocht karton, een donatie aan Mothers for Peace, een organisatie die zich inzet voor de vrouwenrechten en toekomstperspectieven aan vrouwen in conflictgebieden tracht te bieden. Hierdoor betuigt Pidy zijn respect voor de duizenden soldaten die sneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog.



Voedingsproducten
Nieuw bij Lay’s Oven

De ‘Lay’s Oven Olive Oil & Herbs’ zijn krokante chipsschijfjes die extra fris en kruidig smaken dankzij de zuiders geïnspireerde seasoning. Lay’s creëerde een smaakcombinatie van peterselie, rozemarijn, tijm, oregano en olijfolie. Net zoals de andere specialiteiten van Lay’s Oven, wordt ook deze nieuwe chipsvariëteit gebakken in de oven zonder toevoeging van vet, met als resultaat 100% smaak met 70% minder vet.




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging