Easyfairs_Empack2017-nl
horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 5

Basf-nl-0417 CSBSystems-nl Easyfairs_Empack2017_nl
Evenementen
Flanders’ FOOD Technology Days op 13 en 14 november

Bent u actief in de voedingsindustrie of is dit een interessante sector voor u? Wenst u uw inzicht in voedingstechnologie te vergroten en ideeën uit te wisselen met experten? Dan zijn de Flanders' FOOD Technology Days in Brussel the place to be! Op deze vijfde editie zetten sprekers uit binnen- en buitenland de trends en innovatieve technologieën voor de voedingsindustrie in the spotlights.
Inspirerende lezingen over 5 actuele topics
    •    World Class Production (procestechnologieën voor kwaliteit en houdbaarheid)
    •    Smart Production (automatisatie en robotisatie)
    •    Digital Factory (omgaan met grote datastromen)
    •    Sensing and Monitoring (continue opvolging van productieprocessen m.b.v. sensoren)
    •    3D & Food (3D-structuur en -printen van en voor voeding)
Technologie-expo
Maak kennis met de nieuwste ontwikkelingen van technologieaanbieders tijdens een rondleiding langs de beursstanden.



Evenementen
VMT bijeenkomst: Allergenenmanagement in de voedingsmiddelenindustrie

VMT bijeenkomst: Allergenenmanagement in de voedingsmiddelenindustrie Donderdag 13 november 2014 |Brasserie De Gruyterfabriek, ‘s-Hertogenbosch

Op donderdag 13 november organiseert VMT in Brasserie De Gruyterfabriek in ’s-Hertogenbosch de praktijkdag ‘Allergenenmanagement voor de voedingsmiddelenindustrie’. Deze is bedoeld voor kwaliteitsmedewerkers, inkopers en productontwikkelaars. Het onderwerp wordt door interessante sprekers praktisch en vanuit diverse invalshoeken belicht. Na het symposium beschikt u over voldoende kennis om keuzes te maken over de wijze waarop u binnen uw bedrijf wilt omgaan met het allergenenmanagement, welk systeem hierbij past, welke garanties u kunt eisen en krijgt, welke certificering hierbij past en wat u hiermee bij de consument kunt bereiken. Inschrijven kan op www.vmt.nl/allergenenmanagement



Federaties
5 knapperige pralines met koekjes

Neuhaus brengt een tijdelijke collectie met pralines die een vulling van authentieke koekjes hebben.

De ‘Speculoos’ bevat knapperige praliné van Belgische speculaas en is omhuld met een laagje melkchocolade.

De ‘Feuilletine’ bestaat uit knisperende praliné met fijngemalen Bretoense wafeltjes of feuilletine en een laag intense donkere chocolade.

De ‘Amaretti’ maakt de combinatie van krokante praliné van Italiaanse amaretti koekjes met een vleugje amandel en een laagje donkere chocolade.

De ‘Cookies’ bevatten krokante praliné op basis van zandkoekjes en zijn omhuld door een laagje zachte melkchocolade.

En tenslotte is er de ‘Peperkoek’ met smeuïge chocoladeganache van kruidige peperkoek en donkere chocolade.



Federaties
Wittamer introduceert tabletten

De tabletten zijn genummerd van 1 tot 10, gepresenteerd volgens een kleurenpalet en hebben een design voor optimale degustatie. Ze zijn gemaakt van cacao uit Madagaskar, Brazilië, Venezuela, van pure of samengestelde origine. Er is variatie tussen intens of cacao, melk of bitter, bros of smeltend, ...

 

 



Federaties
Weight Watchers lanceert kippenworst

Weight Watchers breidt haar gamma fijne vleeswaren uit met een kippenworst. Er worden enkel pure ingrediënten en kwaliteitsvol vlees gebruikt.

 

 

 



Federaties
Export Belgische voeding naar China neemt spectaculair toe

Uit de cijfers van Fevia blijkt dat de uitvoer van de Belgische voedingsindustrie naar China tussen 2003 en 2013 bijna verviervoudigd is, van 27 naar 98 miljoen euro. En ook in 2014 houdt de opwaartse trend aan: in het eerste semester lag de export naar China 60% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Indien dit groeitempo in het tweede semester blijft aanhouden, dan zou de uitvoer in 2014 op minstens 155 miljoen euro uitkomen. Hiermee is China goed op weg om, na de Verenigde Staten, de 3de of zelfs 2de exportmarkt buiten Europa te worden. De spectaculaire groei van de export naar China is niet te danken aan het succes van één product of bedrijf, maar aan een breed gamma van producten. Traditionele sterkhouders, zoals bier en chocolade, blijven het goed doen en vertegenwoordigen samen 1/3 van de totale uitvoer naar China. Maar zuivel, en dan meer specifiek melkpoeder, vormt het grootste segment. Daarnaast zijn ook Belgische koekjes en aardappelproducten duidelijk in trek. Chinese consumenten vallen vooral voor de kwaliteit, het divers aanbod en het innovatief karakter van Belgische producten. Zo grijpen Chinese moeders, na enkele schandalen met lokale zuivelproducten, liever naar melkpoeder van Belgische oorsprong voor hun baby’s. Onze voedingsproducten zijn bovendien betaalbaar voor de opkomende middenklasse. Daarnaast biedt de Chinese markt, met 1 miljard consumenten, enorme mogelijkheden voor voedingsproducten die er vandaag nog niet beschikbaar zijn, zoals Belgisch pluimveevlees. Het FAVV heeft hiervoor recent bij de bevoegde Chinese diensten een veterinair-technisch dossier ingediend. Tenslotte nog dit: de totale omzet van de voedingsindustrie is in het eerste semester van 2014 met 1,2% toegenomen tegenover dezelfde periode vorig jaar.



Leveranciers
Nieuwe ‘QDOS 60’ doseerpomp bij Watson-Marlow

Watson-Marlow Pumps Group presenteert de ‘Qdos 60’. Dankzij de nauwkeurigere dosering zorgt deze veelzijdige nieuwe pomp voor kostenbesparingen bij het doseren van chemicaliën. Ze zorgt voor opbrengsten van 0,1 tot 1000 ml/min bij een druk van 7 bar. Typische toepassingen voor de ‘Qdos 60’ zijn waterdesinfectie, pH-aanpassing en flocculatie. Ze is bij uitstek geschikt voor het doseren van chemicaliën in grote waterzuiveringsinstallaties. Geavanceerde besturingsfuncties zijn onder meer bewaking van het vloeistofniveau, vloeistofterugwinning, versneld aanzuigen en intuïtieve opbrengstkalibratie. De ‘Qdos 60’ valt eenvoudig te installeren. De ‘drop-in’ pomp heeft geen pulsatiedemper, filters of vlotterschakelaars nodig, en ook geen ontgassings-, terugstroom- of voetkleppen. Het leidingsysteem bevat tevens geen afdichtingen of kleppen die verstopt kunnen raken, lekken en roesten.



Leveranciers
Mettler Toledo publiceert nieuwe richtlijn voor afvulfuncties

Mettler Toledo heeft een nieuwe richtlijn voor afvulfuncties gepubliceerd, zodat eindgebruikers en machinebouwers hun huidige meetapparatuur kunnen beoordelen en alternatieve oplossingen kunnen overwegen. Afvullen op basis van gewicht heeft veel voordelen vergeleken met volumetrische afvulling met stroommeters en dergelijke apparatuur. Wegen garandeert meer nauwkeurigheid, eenvoudige kalibratie, facilitatie van de statistische procescontrole en een betere traceerbaarheid. Het is de enige universele technologie die overal kan worden toegepast, ongeacht de materiaaleigenschappen of de vorm van de verpakking. De richtlijn biedt een uitgebreid overzicht van de meest gebruikte afvultechnologieën met de bijbehorende terminologie. Tevens geeft ze advies over de specificaties bij het aanvragen van professionele offertes. Tenslotte geeft de nieuwe richtlijn machinebouwers nuttige informatie over de optimalisatie van de weegprestatie van hun afvulinstallaties. Er wordt uitleg gegeven over de samenhang tussen snelheid en nauwkeurigheid en over andere factoren die van invloed zijn op de afvulnauwkeurigheid. Volgende onderwerpen komen aan bod: zoek de juiste afvulmethode, afvulinstallaties voor onder andere zakken, vaten, emmers, IBC’s en Big Bags, problematische toepassingen, invloed van het afvulmateriaal op de nauwkeurigheid, snelheid versus nauwkeurigheid, afvulproces en -regeling, belangrijkste onderdelen van een afvulinstallatie, weegapparatuur voor explosiegevaarlijke omgevingen en commerciële/juridische vereisten. De richtlijn valt gratis te downloaden op www.mt.com/ind-large-volume-filling-guideline



Onderzoek
Vraag en aanbod van melk uit balans

Uit de zevende ‘Dairy Index’ van Tetra Pak® blijkt dat de wereldwijde vraag naar melk tegen 2024 met 36% zal stijgen. Dit komt voornamelijk door de toenemende welvaart, de verstedelijking en de bevolkingsgroei in opkomende economieën, zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Maar er zal een onevenwicht in de vraag en het aanbod van melk ontstaan. Enerzijds zal lokaal geproduceerde rauwe melk waarschijnlijk niet aan de stijgende vraag in de groeimarkten voldoen. Anderzijds zullen de ontwikkelde markten door het melkoverschot concurreren voor de export van zuivelproducten, terwijl ze gelijktijdig met een dalende binnenlandse consumptie zullen kampen. De voorspelde toename van de wereldwijde vraag biedt een enorme kans voor de zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten naar bijvoorbeeld China te exporteren. Maar om ook op lange termijn succes te garanderen, moeten deze producenten de ‘quick wins’ van de export afwegen tegen het investeren in de groei van binnenlandse markten. De zuivelbedrijven in de importerende markten staan dan weer voor de uitdaging om een duurzaam en kwalitatief hoogwaardig aanbod van melk te genereren en tegelijkertijd de groeiende vraag te beantwoorden. Markten als China en Saoedi-Arabië doen dat op verschillende manieren: meer investeringen in binnenlandse melkveehouderij, samenwerken met gerenommeerde buitenlandse bedrijven en diversificatie van het aanbod door het introduceren van producten met toegevoegde waarde.



Onderzoek
2 op 3 Belgen kiezen voor laagste prijs

Uit een recente enquête in opdracht van Fairtrade Belgium blijkt dat de meerderheid (81%) van de consumenten zegt bewust te willen consumeren, maar zich in de praktijk vooral door de prijs (79%) laat leiden. Ruim de helft van de Belgen kiest voor de supermarkt of winkel die de scherpste prijzen verzekert (58%). De consument legt de verantwoordelijkheid voor meer duurzame voeding in de eerste plaats bij de overheid (63%), gevolgd door de supermarkten (62%) en de voedingsindustrie (54%), en dan pas bij zichzelf (49%). Ruim de helft (58%) vraagt de overheid om strengere criteria op te leggen opdat voeding sowieso fair trade zou zijn. 70% wil meer fairtradeproducten kopen als deze niet duurder zijn en 65% als er meer promoties worden aangeboden.




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging