horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 8

CSBSystems-nl
Federaties
Nieuwe wetgeving voor etiketten

Vanaf 13 december ondergaan de etiketten op voedingswaren belangrijke veranderingen als gevolg van een nieuwe Europese wetgeving (de ‘Food Information to Consumers’ of FIC verordening).

De informatie die producenten op de etiketten van voedingsproducten plaatsen, was reeds aan een lange lijst Europese regels onderworpen. De nieuwe wetgeving behoudt de bestaande basisvermeldingen en -principes (zoals het niet-misleiden van de consument), maar voegt bijkomende bepalingen toe die etiketten duidelijker en uniformer moeten maken. FEVIA werkte in de aanloop naar de deadline van 13 december constructief samen met de overheid om voedingsbedrijven te helpen tijdig de etiketten aan te passen.

Het benadrukken van allergenen is een eerste aanpassing. In de praktijk zal dit gebeuren door allergenen bijvoorbeeld in vet of hoofdletters te plaatsen tussen de andere ingrediënten. Ook de lettergrootte wordt gereglementeerd: die moet minimaal 1,2 mm zijn. Daarnaast houdt de verordening rekening met de groeiende groep consumenten die voedingsproducten aankopen via nieuwe kanalen zoals e-shopping. Ook hier zal de consument alle etiketteringsvermeldingen voor de aankoop kunnen zien. De nieuwe Europese regels maken ook het weergeven van de voedingswaarde verplicht en harmoniseren de manier om dit te doen. Er wordt een onderscheid tussen verplichte en vrijwillige informatie gemaakt:

    •    De achterkant van de verpakking moet ten laatste vanaf december 2016 de volgende zeven elementen (telkens per 100 g of 100 ml) vermelden: energetische waarde (in kJ en kcal) en hoeveelheid vetten, verzadigde vetzuren, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout (vroeger uitgedrukt als hoeveelheid natrium). De bedrijven die nu reeds de voedingswaarden op het etiket vermelden, moeten dit vanaf december 2014 uniform op deze manier doen. Een steekproef onder Belgische voedingsbedrijven toonde aan dat nu reeds 90% nutritionele informatie op het etiket weergeeft.
    •    Op de voorkant van de verpakking mag de producent bijkomende informatie geven, maar onder strikte regels die de consument toelaten om te vergelijken. Het RI of Reference Intake systeem – dat het bestaande (vrijwillige) GDA of Guideline Daily Amount systeem vervangt – geeft aan hoeveel procent van de Referentie-inname van een gemiddelde volwassene van een bepaalde voedingsstof een portie vertegenwoordigt. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld vermijden om te veel verzadigde vetten of te veel zout per dag te verbruiken.

De oorsprong van rundvlees moest reeds verplicht op het etiket vermeld staan. Vanaf 1 april 2015 wordt dat ook het geval voor vlees van varkens, schapen, geiten en gevogelte dat niet in een bereiding is verwerkt. De Europese instanties beraden zich nog over mogelijk verplichte oorsprongsetikettering voor specifieke ingrediënten.

Algemeen evalueert FEVIA de nieuwe Europese regelgeving positief: ze zal de consument toelaten om eenvoudiger een geïnformeerde keuze te maken. De harmonisering zorgt er bovendien voor dat de consument op een correcte manier producten kan vergelijken. FEVIA wijst er wel op dat producten die voor 13 december 2014 volgens de oude etiketteringsvoorschriften werden geproduceerd, tot de uitputting van de stock kunnen worden verkocht.



Kennisinstellingen
Flanders’ FOOD Technology Days go international

Op 13 en 14 november waren 123 agro-voedingsondernemingen, technologiebedrijven en onderzoekers uit binnen- en buitenland van de partij op de 5de editie van de Flanders’ FOOD Technology Days. Flanders’ FOOD, Agoria en Sirris bundelden tijdens dit tweedaags event de krachten rond vijf actuele thema’s: ‘World Class Production’, ‘Sensing and Monitoring’, ‘Digital Factory’, ‘Smart Production’ en ‘3D Vision on Food’.
De keynotes van dag 1 focusten op de omzetting van wetenschappelijk onderzoek naar industriële applicaties, enerzijds door de ogen van Edurne Gaston Estanga van het Spaanse IRIS (Innovació i Recerca Industrial i Sostenible) en anderzijds door de ogen van Bart De Ketelaere en Filip Delport van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de KU Leuven. Zij gaven een inzicht in de valorisatiemogelijkheden van academisch onderzoek. Dag 2 werd geopend door Jan Verelst van Siemens die de aanwezigen meenam naar de wereld van Process Analytical Technology (PAT). Met PAT kan je de traditionele kwaliteitscontrole aan het einde van het productieproces vervangen door tijdens de productie de kwaliteit van het eindproduct te voorspellen. Aan het einde van de dag werd samen met futurologist James Bellini een blik op de uitdagingen van morgen geworpen. Hij deed de participanten beseffen dat innovatie, ook in de toekomst, cruciaal blijft.
In de expositieruimte stelden een twintigtal technologiebedrijven hun diensten en producten voor. Tijdens de lunch, pauzes en geleide rondgangen werd er druk genetwerkt en info met de aanwezige standhouders uitgewisseld. Met meer dan 90 deelnemers en 33 sprekers was dit een geslaagde editie van de Flanders’ FOOD Technology Days.
Het ‘Food Factory of the Future’-project is een samenwerking tussen Flanders’ FOOD, Agoria en Sirris, en wordt door de Vlaamse Regering ondersteund. Het doel van dit project is om de transformatie van de Vlaamse voedingsfabrieken naar voedingsfabrieken van de toekomst te versnellen. De focus van dit project ligt op drie technologische transformaties: 1) De omvorming van de productie-eenheid naar World Class Production, m.b.v. nieuwe technologieën voor kwaliteit en houdbaarheid; 2) De ontwikkeling van Digital Factories; 3) Het slim en wendbaar maken van het productiesysteem a.d.h.v. automatisatie- en robotisatie-oplossingen (Smart Production).
Het ‘Sensors For Food’ VIS-traject is een initiatief van Flanders’ FOOD en wil de voedingsindustrie ondersteunen door de introductie van innovatieve sensoren in hun productieprocessen te versnellen. Hiervoor werd een consortium opgericht met partners uit onderzoeksinstituten (MeBioS, KU Leuven, ETRO, VUB, iMinds, UGent en IMEC), een 30-tal voedingsbedrijven en een 10-tal technologiebedrijven. In drie validatietrajecten worden snelle en nauwkeurige sensortechnologieën (hyperspectrale camera, optische vezel biosensor, millimetergolfsensor) vertaald naar concrete toepassingen. Daarnaast functioneert het Sensors For Food platform als een forum dat voedingsbedrijven en technologieaanbieders samenbrengt om oplossingen te vinden voor bedrijfsspecifieke uitdagingen en vragen.



Voedingsproducenten
Webshop levert box met volledige maaltijden

HelloFresh, een initiatief dat zijn oorsprong in Nederland vindt, levert nu ook in Brussel en Vlaanderen boxen met lekkere, gezonde recepten en de bijhorende ingrediënten voor drie tot vijf maaltijden, voor één of meerdere personen. Het bedrijf ontwikkelt elke week nieuwe recepten die een gebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon garanderen. De recepten zijn niet te ingewikkeld: een maaltijd staat gemiddeld in dertig minuten op tafel. De producten zijn (indien mogelijk) van het seizoen en uit de regio. Vaak wordt gebruik gemaakt van verrassende ingrediënten die niet altijd in de supermarkt te vinden zijn, zoals koolraap, pastinaak en postelein.

Er zijn verschillende soorten boxen. De ‘Original’ bevat ingrediënten voor maaltijden met vis en vlees. Daarnaast is er ook een ‘Veggiebox’ voor vegetarische maaltijden en tenslotte een ‘Fruitbox’. Een complete maaltijd is er vanaf 4,45 euro per persoon. Door middel van een flexibel lidmaatschap beheert de klant via de website zelf de bestellingen, zodat er nooit een pakket wordt geleverd als er geen behoefte aan is. De box wordt op maandagavond gratis thuisbezorgd.



Voedingsproducenten
CDP Climate Leadership Award voor AB Inbev

AB InBev werd onlangs beloond met de CDP Climate Leadership Award, en dit voor haar engagement om het Beste Bierbedrijf te zijn dat Mensen samenbrengt voor een Betere Wereld. AB InBev behaalde een score van 94A, en was daarmee één van de 187 bedrijven (van de 1.971 die aan de oproep van CDP voldaan hebben om hun cruciale gegevens inzake klimaatverandering te delen) die een A-rapport kregen.

AB InBev legde zichzelf tegen eind 2017 acht wereldwijde milieudoelstellingen op inzake waterverbruik en landbouwontwikkeling, energie en emissie van broeikasgassen, en materialen en recyclage. De bierbrouwer doet dit niet alleen binnen het bedrijf, maar voor de integrale keten (zowel logistiek als de productie van gerst, de koelkasten die retailers ter beschikking krijgen en verpakkingen).



Voedingsproducenten
Alken-Maes lanceert ‘Maes Radler 0.0 %’

Alken-Maes bouwt verder op het succes van haar jongste innovatie ‘Maes Radler’ met de lancering van ‘Maes Radler 0.0%’. Het gaat om een verfrissende mix van alcoholvrije Maes Pils met citroensap.

 

 

 

 

 

 

 

 




Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging