Easyfairs_Empack2017-nl
horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

In deze nieuwsbrief nummer 38

Basf-nl-0417 CSBSystems-nl Easyfairs_Empack2017_nl
Actua
Barry Callebaut presenteert rozerode chocolade: Ruby

 80 jaar na de introductie van de witte chocolade, presenteert Barry Callebaut vandaag 5 september 2017 een vierde chocoladesoort. De roze chocolade 'Ruby' claimt voortaan een plaatsje naast de zwarte choclade, de melkchocolade en de witte chocolade.

Lees meer


Actua
Mydibel versterkt management: Marc Van Herreweghe wordt CEO van de Mydibel Groep.

Marc Van Herreweghe, de nieuwe CEO van Mydibel,  is een expert in People Leadership, Business Integration & Transformation, Operational Excellence, Industrie 4.0 en Acquisitions.

 

 

 

 

 

 

Lees meer


Actua
myRENTOKIL: online en realtime rapportering

Uw ongedierteplan altijd bij de hand - in één simpele muisklik

myRentokil is het online & realtime rapporteringsysteem van Rentokil waarmee u altijd en overal toegang hebt tot uw ongedierteplan. Alle lokazen en/of elektrische vliegenvangers worden nauwkeurig aangebracht op een plattegrond van uw bedrijf en opgeslagen op uw persoonlijke en beveiligde myRentokil website. Bij elke inspectie registreert onze servicemedewerker alles rechtstreeks in het systeem aan de hand van zijn zakcomputer. Hij noteert ook aanbevelingen die u helpen om problemen met ongedierte in de toekomst te vermijden. Op deze manier bent u steeds perfect op de hoogte van de stand van zaken en kunt u taken delegeren. Bovendien kunt u in myRentokil grafieken en rapporten genereren die u kunt voorleggen bij controles van het FAVV.

Lees meer


Actua
De Denen zijn boos omdat alleen de Grieken fetakaas mogen maken. En terecht

Prouductttester Ronals Duong: "Ik gun de Grieken hun feta, maar Brussel had de naam moeten toewijzen aan een specifieke Griekse regio.

 

Lees meer


Actua
Gezinsbond pleit voor extra belasting op ongezonde voeding

 De Gezinsbond pleit voor de invoering van een extra belasting op ongezonde voeding zodat mensen aangespoord worden om gezonder te eten. Daarmee wil de Gezinsbond verder gaan dan de suikertaks die vorig jaar in het leven geroepen werd en die frisdranken viseert. Fevia, de federatie van de Belgische voedselindustrie, reageerde al negatief. Fevia onderschrijft het doel om mensen aan te sporen gezonder te eten, maar wil dit niet via een extra belasting. Ze geeft daarvoor drie redenen, waarvan er volgens mij slechts een eventueel terecht is, afhankelijk van de impact. 

Lees meer


Actua
Gaminglegende Atari in de clinch met Nestlé

De Zwitserse voedingsgigant zou Atari's computergame Breakout hebben gekopieerd in een reclamecampagne voor KitKat-koekjes. In de KitKat-reclame, die vorig jaar op de Britse televisie te zien was, spelen enkele acteurs een computergame dat sterk lijkt op Breakout. Dat game, waar ook de latere Apple-oprichters Steve Jobs en Steve Wozniak aan meewerkten, werd in de jaren 70 gelanceerd door het Amerikaanse Atari.

 

 

Lees meer


Actua
Lotus Bakeries haalde gebakjes uit de rekken

De koekjes- en gebakjesgroep haalde midden augustus enkele producten uit de winkelrekken omdat in een aantal gebakjes fipronil verwerkt is. Dat meldde 'VTM Nieuws' na een rondvraag bij de supermarkten Delhaize, Colruyt en Lidl en werd later door Lotus bevestigt. Er komt wel geen terugroepactie voor de consumenten.

Lees meer


Actua
Europa opent diepgaand onderzoek naar overname Monsanto door Bayer

De Commissie is bezorgd dat de overname van Monsanto een negatieve impact kan hebben op het concurrentieklimaat. Uit haar vooronderzoek concludeerde ze onder meer dat er zich problemen zouden kunnen stellen op de markten voor pesticiden. Samen hebben de twee bedrijven de grootste portfolio ter wereld. Monsanto heeft bijvoorbeeld glyfosaat en Bayer beschikt over één van de weinige alternatieven voor de populaire onkruidverdelger. Het nieuwe bedrijf zou ook de sterkste marktposities op de markten voor zaden en planteigenschappen hebben.

 

Lees meer


Actua
Smartmat en Dagvers slaan de handen in elkaar met primeur voor België

De Antwerpse start-up Dagvers en Smartmat kondigen op 21 augustus  hun samenwerking aan om vanuit hun gedeelde duurzaamheidsvisie het comfort en de kwaliteit van de gezinsmaaltijd tijdens de drukke werkweek te vergroten. Samen lanceren ze een 15 min kookbox met Dagvers bereide maaltijden én Smartmat recepten met bijhorende ingrediënten voor meer quality time tijdens avondrush. Dit is een primeur voor ons land.

 

Lees meer


Consumenten
EU-schoolfruitprogramma heeft effect

Het EU-Schoolfruitprogramma heeft volgens de Nederlanders veel voordelen: het is gezond, leerzaam, kinderen durven ook thuis meer te proeven, ouders waarderen het en het geeft duidelijkheid over het tienuurtje. De Europese Commissie maakt ieder jaar behoorlijk wat geld vrij voor ‘schoolfruit’ met de bedoeling kinderen gezonde eetgewoonten aan te leren. Vanaf volgend schooljaar worden het schoolfruit- en schoolmelkprogramma samengevoegd en gaat daar 250 miljoen euro naar toe. In 2015-2016 bedroeg het budget voor fruit alleen 150 miljoen euro. Niet alle lidstaten hebben goed gebruikgemaakt van het hen toegewezen deel. Landen als Luxemburg en Hongarije benutten het tot de laatste euro terwijl Griekenland meer dan drie miljoen euro compleet niet ingezet heeft voor fruitbedeling op school. België bengelt onderaan de statistiek door slechts 57,5 procent van de voorziene subsidie te gebruiken.

Lees meer


Duurzaamheid
Nederlandse laser vervangt plastic logo op groenten en fruit

Waarom zou je stickers gebruiken als je de logo's van groenten en fruit ook gewoon in het velletje kan branden met een laser? Een Zweedse supermarkt verkoopt op dit moment zoete aardappelen en avocado’s die op die manier zijn gelabeled. Het idee komt van de Nederlandse distributeur Eosta.

 

 

Lees meer


Duurzaamheid
107 ton voedseloverschot herverdeeld in Gent

Via een project tegen voedselverspilling in Gent zijn dit jaar al 107.000 kilogram groenten- en fruitoverschotten gered van de vuilnisbak. Onverkocht voedsel wordt opgehaald in de supermarkten en verdeeld onder sociale organisaties en restaurants. Het project draait veel beter dan verwacht.

 

 

Lees meer


Innovatie
AB Inbev lanceert non-alcoholisch drankje

AB InBev-CEO Carlos Brito wil het aandeel non-alcoholische dranken opkrikken en lanceerde daar al Hoegaarden Radler voor. De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev ABI -1,31%  lanceerde het nieuwe drankje zonder alcohol onder de naam Canvas. Het is gemaakt van ‘draf’, de graanresten die overblijven na het brouwproces van bier. Dat wordt nu vaak door boeren gebruikt als veevoeder, maar AB InBev wil van de draf en andere plantaardige ingrediënten een melkachtig drankje maken. Er worden verschillende varianten gelanceerd met onder andere een koffie-, cocos- en chaismaak. Dit wordt het eerste van vele niet-alcoholische drankjes. In 2025 moet 20 procent van alle drank die AB InBev verkoopt weinig of geen alcohol bevatten. 

Lees meer


Kennisinstellingen
Fanders' FOOD Inspiration Days

Flandrs food organiseert op 19 september Inspirations Days. "De wereld verandert sneller dan ooit tevoren. Om de haverklap komt er een nieuw technologisch snufje op de proppen, of worden we belegerd met vreemde ingrediënten en nieuw dieetadvies. Mee veranderen is de boodschap, want heel wat van die nieuwigheden kunnen ingezet worden om te komen tot nieuwe producten en processen. Enter the Inspiration Days: Van inspiratie tot innovatie!", stelt Flanders Food.

Lees meer


Retail
Amazon bedreigt de voedingsmarkt?

Het is de Amerikaanse e-retailer Amazon ernst met veroveren van de markt voor levensmiddelen. Eerder dit jaar kocht het al Whole Foods Market, dat actief is op de markt voor biologische producten. Volgens GlobalData, een erkende leider in het verstrekken van zakelijke informatie en analyses kreegt Amzon zo een stevige voet binnen in de levensmiddelenmarkt én de mogelijkheid om het online boodschappen van voeding te promoten. De toonaangevende retailers weten ondertussen dat ze bedreigd zijn.

Lees meer


Voedingsproducenten
Kraft Heinz hoopt op groei met Oprah Winfrey als marketinggezicht

 De Amerikaanse mediafiguur Oprah Winfrey is het gezicht van een nieuwe reeks soepen en bijgerechten van de voedingsfabrikant Kraft Heinz. Met de producten hoopt Kraft Heinz een stap naar omzetgroei te zetten.

 

 

 

Lees meer


Voedingsproducenten
Nestlé verkoopt grondwater als bronwater'

Verkocht Nestlé grondwater als bronwater? Elf mensen in de Amerikaanse staat Connecticut beweren van wel en eisen een fikse schadevergoeding.

 

 

Lees meer


Voedingsproducenten
'Activistische belegger Danone roert zich'

Corvex Management heeft een belang opgebouwd in Danone, dat volgens de activistische investeerder ondergewaardeerd zou zijn. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Het belang in de voedingsfabrikant zou zo'n 400 miljoen dollar waard zijn. Corvex zou nog geen plannen hebben om de druk echt op te voeren. Danone heeft ook nog geen hulp ingeschakeld om zich te wapenen tegen inmenging van de investeerder, omdat het belang nog relatief klein is, schrijft de Financial Times op basis van eigen bronnen.

Lees meer


Voedingsproducenten
Finse zuivelproducent bouwt duurzame fabriek

De Finse zuivelproducent Valio heeft geïnvesteerd in de bouw van een duurzame zuivelfabriek. In het ontwerp van de fabriek zijn keuzes gemaakt om afvalstromen te reduceren en het gebruik van natuurlijke bronnen te verminderen. Valio produceert yoghurt voor onder andere de Finse markt. “De nieuwe fabriek combineert de nieuwste technologie met vijftig jaar ervaring met yoghurt maken,” vertelt CEO Annikka Hurme.

 

Lees meer


Voedingsproducten
Tekort darjeelingthee dreigt door conflict in India

Er dreigt een wereldwijde schaarste aan Darjeeling, de bekende zwarte theesoort. Reden is het separatistisch conflict op de Indiase uitlopers van het Himalayagebergte. Het is daar waar de bladeren voor het drankje geplukt worden.

 

 

Lees meer


Voedingstrends
De vleesloze Hamburger van Bill Gates en Impossible Foods

 Nu Microsoft-oprichter Bill Gates en co. opnieuw 75 miljoen dollar in dierloze hamburgers investeren, is het tijd om te proeven. Aan tafel bij Impossible Foods. ‘Als ik mijn tanden in mijn eerste Impossible Burger zet, is mijn brein in de war. Ik weet dat tussen het veganistische broodje geen vlees zit, want de 'principal scientist' van Impossible Foods heeft het gehakt voor mijn ogen samengesteld met puur plantaardige ingrediënten. Toch ruik en proef ik rundvlees’, vertelt Roel Verrycken in De Tijd.

Lees meer


Voedingstrends
VLAM rapport: Belg gaat bewuster om met vlees

 Vlees is voor de meeste Belgen een onmisbaar onderdeel van de maaltijd, dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van VLAM. Meer dan negen op de tien Belgen (96%) eet graag een stukje vlees – één op vier (25%) eet zelfs dagelijks vlees. Los van onze rijke keuken en grote aanbod (lokale) vleesproducten kiest de Belg voor vlees omwille van de smaak (58%): we vinden vlees gewoon erg lekker. Meer nog, Belgen zijn echte chauvinisten in hun keuze voor vlees. Van de consumenten die in de winkel op herkomst letten, kiest een absolute meerderheid (95%) voor Belgisch vlees op zijn bord. Dit onderzoek werd in juni 2017 door onderzoeksbureau iVox uitgevoerd bij 1.000 Belgen.

Lees meer


Warenkennis
Eerste verkoop van snel groeiende zalm in Canada

  Het Canadese biotechbedrijf Aqua Bounty Technologies heeft een zalm ontwikkeld die dubbel zo snel groeit als een normale zalm. Het voorbije kwartaal heeft het zijn eerste order van 4 ton geleverd aan een Canadese klant. De zalmsoort, Aquadvantage genaamd, is gecreeerd met een gen van een andere vissoort, de steenbolk. De zalm wordt gekweekt in bassins op land. In de VS, waar de verkoop al jaren is toegestaan, komt de verkoop nog niet van de grond.

 

 

Lees meer



Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging