horecplatform mail x
Nieuws
Archief
Horecagids
Vacatures
Immo

Actua
Historische samenwerking tussen bekende jenevermerken

GENT/HASSELT – De bekende jenevermerken Wissels (recent overgenomen door Michel Fryns) en Smeets (eigendom van het Gentse Bruggeman) slaan de handen in elkaar. Fryns en Bruggeman hebben de vennootschap United Hasselt Distillers opgericht. Het doel? Samen moutwijn distilleren in dé jeneverstad. Bovendien keert het meer dan 130 jaar oude merk Fryns opnieuw naar zijn roots in Hasselt.

Lees meer


Actua
Buitenshuisconsumptie vis neemt toe

 

We aten in 2017 thuis gemiddeld 8 kg vis, week- en schaaldieren in België (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade). Dat is 2% minder dan in 2016. Hierbij valt op dat categorie ‘verse bereidingen’ steeg met 12%, terwijl de verse, diepgevroren en gerookte producten minder gekocht werden. Verse vis werd 4% minder gekocht in volume en was 4% duurder.
Binnen de korf vlees, vis en gevogelte hield vis goed stand met een aandeel van 14,8% in volume. Dit blijkt uit cijfers die het marktonderzoekbureau GfK België voor VLAM opvolgt.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zalm en kabeljauw samen goed blijven voor de helft van de verkoop van verse vis, waarbij het aandeel van kabeljauw groeit.

DIS 1 bleef met 40,5% marktaandeel afgetekend marktleider maar verliest terrein aan hard discount en buurtsupermarkt. De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en Noordzeevis belangrijker maar ook hier verliest dit kanaal terrein.”

We aten in 2017 meer vis, week- en schaaldieren buitenshuis in vergelijking met 2014. Dat bevestigt onderzoek van iVox.

Lees meer


Actua
EU en Australië: gesprekken over breed handelsakkoord
Op 18 juni initieerden de EU samen met de Australische minister van handel officieel onderhandelingen voor een uitgebreid en ambitieus handelsakkoord tussen de EU en Australië in de Australische hoofdstad Canberra. 
Lees meer


Actua
Export Belgische voedingssector boomt, maar eigen Belgische markt krimpt

Het economisch jaarverslag van de Belgische voedingsindustrie is uiterst positief. Opnieuw is de voedingssector de grootste industriële tak van België. En ook de omzet, export, investeringen en jobs stijgen. Anderzijds daalde de omzet op de binnenlandse markt. Dit gebeurt voor de tweede maal op rij en dat is op zijn minst verontrustend.

Lees meer


Actua
Vlam viert 25-jarig bestaan

VLAM, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw, bestaat 25 jaar. De organisatie vierde dit met een seminarie op 22 juni rond de missie van VLAM: ‘Passie voor producten van bij ons’.

Lees meer


Actua
Gimv en Top Brands kopen burgerketen Ellis

De twee investeerders en CEO Thierry Canetta willen verder groeien in België, Nederland en Frankrijk, de drie markten waar Ellis Gourmet al actief is.

Lees meer


Actua
Bavaria N.V. gaat verder als Swinkels Family Brewers

 Bavaria N.V. heeft vanaf vandaag een nieuwe handelsnaam: ‘Swinkels Family Brewers’. De introductie van deze handelsnaam en nieuwe identiteit die daarmee gepaard gaat, is de volgende stap in de strategie van het bedrijf om de breedte van het merkenportfolio te benadrukken en de lokale en internationale positie verder te verstevigen. Bovenal biedt het de kans voor de brouwer om zich nadrukkelijk te positioneren als echte onafhankelijke familiebrouwer.

Lees meer


Actua
Boter en eieren bederven de pret bij Floridienne

De veelzijdige Waalse groep is het jaar 2018 begonnen zoals 2017 was geëindigd: Het gaat vrij goed met de takken Life Sciences en chemie, maar de feestvoeding heeft last van duurdere grondstoffen.

Lees meer


Actua
Limburgers kweken vis op land

‘In deze ruimte is het winter’, zegt Jiri Bossuyt, de oprichter van Fish 2 Be, terwijl we de deur met als opschrift ‘Climate Room 2’ opendoen. Buiten schijnt een prille lentezon en de fruitbomen in de aanpalende landerijen staan volop in bloei.

Lees meer


Actua
'statiegeld is evident'

Belgische bedrijven reageren begripvol én ongerust op de plannen van Europa om bepaalde plastic wegwerpvoorwerpen te verbieden. De Ster uit Hoogstraten verkoopt wereldwijd jaarlijks voor ruim 120 miljoen euro wegwerpbestek, plastic bekers en plastic verpakkingen, maar maakt zich sterk dat het daar alternatieven voor zal vinden.

Lees meer


Actua
Speurders vallen Voedselagentschap binnen

Er is een vermoeden dat het FAVV verkeerde informatie verspreidde tijdens de fipronilcrisis van 2017.

Lees meer


Actua
Fabrikant moet betalen voor plastic soep


Europa zet een hoge prijs op zwerfplastic. Wegwerptafelgerei, wattenstaafjes en ballonstokjes worden verboden. Innovatie en hergebruik zijn de nieuwe ordewoorden.

Lees meer


Actua
Bus tour Agrafresh en Vandemoortele (Arras)

Op donderdag 26 april ’18 organiseerden Value Chain en partner Logflow een bus tour met bezoek aan Agrafresh en Vandemoortelein Arras (FR). Tijdens deze bus tour werd de toegevoegde waarde van de Logflow methodiek voor het opmaken van een masterplan toegelicht aan de hand van deze 2 bedrijfsbezoeken. De masterplannen zijn gebaseerd op een doordachte lay-out studie van enerzijds een greenfield (Agrafresh) en anderzijds een brownfield (Vandemoortele) omgeving. Voor meer info i.v.m. Masterplanstudie kunt u zich richten tot Logflow (info@logflow.be, www.logflow.be)

Lees meer


Beursnieuws
Wordt voedsel veiliger van data?

Industrie 4.0, Internet of Things, Big Data - termen die al een aantal jaren de ronde doen. In de voedingsmiddelenindustrie en zeker ook in de machinebouw. Hoe zorgen machinebouwer en F&B-producent dat zij veilig het maximale uit hun eigen en gecombineerde kennis en data halen?

Lees meer


Bier
Partners Belgische biertycoon slaan nieuwe miljardenslag

JAB, een familiaal investeringsfonds dat nauwe banden heeft met de AB InBev-telg Alexandre Van Damme, vergroot zijn imperium. Het legt voor bijna 2 miljard euro de hand op de Britse sandwich- en koffieketen Pret A Manger.

Lees meer


Bio
Vlaanderen hinkt achterop met biolandbouw

 


Belgen kopen steeds meer biologisch geteelde voeding, maar onze biolandbouw volgt dat snelle groeitempo niet. Dat dwingt de supermarkten tot creatieve oplossingen.

Lees meer


Chocolatier
Agenda 6 september: inspiratiesessie over E-commerce

Choprabisco organiseert op 6 september een workshop rond online business (webshop). Tijdens een inspirerende en interactieve sessie van een halve dag neemt Cis Scherpereel, e-commerce strateeg bij Mex United, de deelnemers mee doorheen zijn “must do’s voor e-commerce succes”. 

Lees meer


Chocolatier
Cargill investeert in zijn faciliteit in Moeskroen, speelt in op de vraag naar Belgische chocolade

De vraag naar Belgische kwaliteitschocolade stijgt snel. Daarom investeert Cargill in een nieuwe productielijn voor vloeibare chocolade in zijn productiefaciliteit in Moeskroen. De investering verhoogt de capaciteit van het bedrijf voor de productie van melk- en pure chocolade en creëert tot tien nieuwe, lokale jobs.

Lees meer


Chocolatier
Marcolini haalt miljoen op voor nieuwe winkels

 

De bekende chocolatier Pierre Marcolini heeft met een crowdfundingactie een miljoen euro opgehaald in 48 uur tijd. Met dat geld wil zijn bedrijf tien nieuwe verkooppunten openen. Daarbij zijn twee winkelpunten in Brussels Airport en een eerste winkel in Dubai, vernam de redactie. Ook extra winkels in Frankrijk, Italië en Spanje staan op het verlanglijstje. Pierre Marcolini zal na de expansie in totaal 30 eigen winkels hebben, waarvan 13 in België, 4 in Frankrijk en 3 in Groot-Brittannië (13).

Lees meer


Chocolatier
Qatar neemt controle bij chocolatier Galler

De koninklijke familie van Qatar neemt de controle over de Waalse chocolatier Galler. Oprichter Jean Galler blijft creatief directeur en verantwoordelijk voor de communicatie.

Lees meer


Dranken
Maasmechelse brouwerij valt 2 keer in de prijzen

Brouwerij Kompel uit Maasmechelen heeft zopas in Brussel 2 internationale prijzen in ontvangst mogen nemen. Een succes voor de jonge ambachtelijke ondernemers.

Lees meer


Groenten en fruit
VBT stelt derde duurzaamheidsrapoort Responsibly Fresh voor

De Belgische fruit- en groentecoöperaties, beter gekend als ‘de veilingen’ en hun producenten hebben de afgelopen jaren hun vooropgestelde engagementen voor duurzame ontwikkeling vervuld.

Lees meer


Groenten en fruit
Supermarkten maken het Greenyard moeilijk


De moeilijkheden die Greenyard vorig jaar ondervond tonen aan hoe moeilijk een bedrijf winst kan boeken door groenten en fruit te verkopen.

Lees meer


Groenten en fruit
Boer Willem, Margreet Reijntjes en David van Bodegom openen eerste editie VEG.

Het omvangrijke programma van VEG., het Vak Event Groente & Fruit helden, is bekend. De eerste editie van het VEG. event zal worden geopend door NPO radio- en tv-presentatrice Margreet Reijntjes, wetenschappelijk onderzoeker en auteur David van Bodegom en Boer Willem van Boer zoekt Vrouw. Zij geven de aftrap voor twee dagen vol demonstraties, workshops, mini-kookseminars en stands, met als uitsmijter de VEG.BBQ op de havenkade. ​
 

Lees meer


Kennisinstellingen
West-Vlaanderen ziet toekomst in economie rond zeewieren

 

OOSTENDE – Zeewieren (of macroalgen) zijn unieke zee-producten die een toenemende rol zullen spelen in de lokale voedselvoorziening en verduurzaming van de voedselketen. Ook Vlaanderen kan hier een belangrijke rol spelen: de Noordzee is uitermate geschikt voor de teelt van diverse soorten zeewier met een economisch potentieel. Langsheen de waardeketen ligt een zee van opportuniteiten open voor de bedrijven en kennisinstellingen in onze regio. Dat is één van de conclusies van het consortium SeaConomy, een samenwerking tussen verschillende spelers in de zeewierketen, dat de economische haalbaarheid van deze mogelijke ‘superfood’ onderzocht.

Lees meer


Kennisinstellingen
Hoe is het met de Belgische visverwerkende sector?

Van 24 tot en met 26 april 2018 vond in Brussels Expo, Seafood Expo Global (SEG), de grootste vakbeurs ter wereld voor de vis- en zeevruchtenindustrie, plaats. "Vis & Gezond” de Belgische groepering van de visverwerkende industrie bood in functie van dit evenemnet een beknopt overzicht van de belangrijkste trends en nieuwsfeiten over de Belgische visverwerkende industrie en de Belgische visconsumptie.

Lees meer


Leveranciers
Durffonds uit Sofina-stal koopt de leverancier van uw slager


Het fonds Sofindev uit de Sofina-stal koopt voor een onbekend bedrag Group Claes, een Limburgse groothandel die ingrediënten en machines levert aan voedselverwerkende bedrijven.

Lees meer


Onderzoek
RIVM: Inname van minerale oliën via in karton verpakt voedsel beperkt

Vanuit kartonnen verpakkingen van gerecycled materiaal kunnen minerale oliën in het voedsel terecht komen. Droge levensmiddelen zoals rijst, pasta, ontbijtgranen en hagelslag worden vaak in karton verpakt. De inname van minerale oliën via deze levensmiddelen blijkt slechts een kleine bijdrage te leveren aan de totale inname van minerale oliën door voedsel. Dat blijkt uit een onderzoek van het RIVM.

Lees meer


Onderzoek
Het watervraagstuk: landbouw en voedingsindustrie worden partners

Project F2AGRI zorgt ervoor dat voedingsbedrijven minder water hoeven te lozen, en zorgt er tegelijk voor dat boeren minder schade ondervinden door periodes van droogte. Aan dat project neemt een brouwerij deel van de Nederlandse onderneming Bavaria te Lieshout - Bavaria is overigens sinds kort eigenaar van de Belgische brouwerijen Palm en Rodenbach. Ook het Belgische, groenteverwerkende bedrijf Ardo neemt deel. Dertig mei ging daar de eerste leiding in de grond. Er zijn markante gelijkenissen tussen beide deelprojecten, zoals de oprichting van coöperatie en samenwerking met de overheid. Bavaria staat wel verder, en het gaat er over meer water en een andere aanpak.

 

Lees meer


Retail
Hard Discount en buurtsupermarkt wint

Belgische gezinnen gaven in 2017 gemiddeld minder geld uit aan voeding en dranken en evenveel aan verse voeding als in 2016. De Belg sprong namelijk bewuster om met voedsel en verminderde het aantal winkelbezoeken.
De gemiddelde Belg koopt zijn verse voeding in de eerste plaats in de klassieke supermarkt en de hypermarkt. Zij verloren vorig jaar bijna 1 procentpunt marktaandeel. Hard discounters Aldi en Lidl groeiden verder (+0,8 procentpunt) en blijven aankoopkanaal nummer twee. De buurtsupermarkt nam de grootste sprong en steeg met 1,4 procentpunt. De grootste verliezer is de speciaalzaak, die zijn marktaandeel verder ziet afnemen (-0,9 procentpunt). Ook de openbare markt deelt in de klappen (-0,3 procentpunt). De rechtstreekse verkoop op de hoeve blijft wel op peil.
Dit leert VLAM uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK Belgium via zijn panel van 5.000 Belgische gezinnen verzamelde in 2017.

Lees meer


Retail
C&B ALVO Zonhoven en ’t Fijnproevertje Hofstade-Aalst krijgen de eretitel van ‘de Groentevakman van het jaar’.

Flandria, Buurtsuper.be, Boerenbond en VLAM gingen op zoek naar de meest aantrekkelijke afdeling groenten en fruit in de Vlaamse buurtsupers en speciaalzaken. Dit jaar vielen twee winkels in de prijzen. C&B ALVO uit Zonhoven wint de eretitel ‘groentevakman van het jaar’ in de categorie ‘Buurtsuper’. ’t Fijnproevertje Hofstade - Aalst krijgt de eretitel 'groentevakman van het jaar' in de categorie groentespeciaalzaak. De wedstrijd werd al voor de vijfde maal georganiseerd en is mogelijk dankzij de steun van EPS en SBB. De laureaten werden op woensdag bekendgemaakt en gelauwerd tijdens een groot feest.

Lees meer


Vakbeurzen
2019 Wereldwijde conferentie over duurzaamheid van zeevruchten die in Bangkok wordt gehouden

Leiders en belanghebbenden zullen het gesprek in juni voortzetten op de 15e jaarlijkse SeaWeb Seafood Summit

Lees meer


Verpakking
Europa neemt maatregelen tegen wegwerpplastic: verbod op rietjes, wattenstaafjes en plastic bestek

De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld die het gebruik van wegwerpplastic sterk moeten verminderen. Producten zoals plastic bestek, wattenstaafjes, borden en rietjes, waarvoor voldoende alternatieven voorhanden zijn, wil Europa helemaal verbieden. De Commissie wil daarnaast dat de lidstaten het gebruik van een aantal andere items zoveel mogelijk ontmoedigt. Samen met verloren geraakt vismaterieel maken de geviseerde wegwerpproducten 70 procent uit van het afval dat in zee belandt.

Lees meer


Vlees & vleeswaren
Greenpeace lost nieuwe video over kindercharcuterie

Naar aanleiding van de Internationale Week zonder Vlees publiceerde natuur- en milieuorganisatie Greenpeace een nieuwe video om “de schadelijke gevolgen van de overconsumptie van vlees voor het milieu, het klimaat en onze gezondheid” andermaal aan te kaarten. “Om de klimaatverandering tegen te gaan is het noodzakelijk dat we met z’n allen de helft minder vlees eten”, zo klinkt het. Recent nog zorgde Greenpeace voor controverse met een campagnebeeld waarbij tekenfilmfiguur Maya de Bij rokend werd afgebeeld. Volgens Studio 100 zet Greenpeace met dit nieuwe filmpje aan tot polarisering. 

 

Lees meer


Vlees & vleeswaren
De plaats van vlees in voeding Hoe evidence-based zijn de voedingsrichtlijnen?

De Belgian Association for Meat Science and Technology (BAMST) organiseerde op 4 juni het symposium over de plaats van vlees in voeding. Vandaag heerst hierover een grote controverse. BAMST verzamelde daarom een team van onafhankelijke experts voor een panelgesprek om feiten van fictie te onderscheiden.

Lees meer


Vlees & vleeswaren
Meer slachtingen bij runderen, minder bij varkens

In 2017 werden maandelijks  gemiddeld 26,12 miljoen dieren geslacht. Dat meldt Statbel, het Belgische statistiekbureau, bij de publicatie van de slachtingscijfers voor 2017. In gewicht nemen de varkens het grootste aandeel in (59%, maandelijks  gemiddeld 912.000 varkens). In aantallen zijn de kippen in de meerderheid, met gemiddeld 25 miljoen geslachte kippen per maand.

Lees meer


Voedingsproducenten
Clarebout Potatoes zoekt honderd mensen die er een patat willen op geven

Clarebout Potatoes zoekt meer dan 100 nieuwe werknemers voor haar vestigingen in Nieuwkerke en Waasten. Het gaat vooral om technische profielen: arbeiders, ingenieurs en operatoren. De uitbreiding van het personeel is vooral nodig omwille van de stijgende vraag naar de aardappelproducten en de opening van een nieuwe productielijn na de zomer. Een grootscheepse campagne met als slogan ‘Klaar om er een patat op te geven?’ moet de nodige sollicitanten aantrekken.

Lees meer


Voedingsproducenten
Manna Foods maakt kans op Leeuw van de Export

 Sauzenproducent Manna Foods maakt dit jaar kans op de Leeuw van de Export van Flanders Investment & Trade (FIT). Zij behoren tot de drie genomineerden in de categorie Bedrijven met 50 of meer medewerkers. FIT maakt in september de winnaar bekend.

Lees meer


Voedingsproducenten
Originaliteit troef in Vandemoorteles boek ‘101 mayonaises en varianten op deze klassieker’ met consumentenrecepten

 

Vandemoortele lanceert een mayoboek met maar liefst 101 recepten. Stuk voor stuk gaat het hier over mayo’s met een twist ingezonden door consumenten. Zij reageerden massaal op de oproep van Vandemoortele om zelf mayonaise te maken en hun geheim prijs te geven. Uit de honderden inschrijvingen zijn nu de 101 beste geselecteerd door de Vandemoortele-chefs. In het boekje ontdek je alle recepten met verrassende ingrediënten en namen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Truffelige Eekhoorn’ met eekhoorntjesbrood. Welke maak jij om bij je frietjes te eten als je naar de Rode Duivels kijkt? 

Lees meer


Voedingsproducten
Het Belgische merk bereidt zijn gamma uit met nieuwe sauzen

Tubeke,  juni 2018 – Op enkele tientallen meters van het Belgian Football Center presenteren Arthus de Bousies, de jonge dynamische coach van het team Natura (afkomstig uit Oost-Vlaanderen) en zijn staff, de nieuwe selectie sauzen van Natura, een opstelling van 23 producten. Zijn tactiek is simpel en hardnekkig: natuurlijke smaak, durf en traditie eerst. De nieuwkomer bij de groep, de citroenmayonaise, heeft ook een strenge en respectvolle voorbereiding gevolgd dankzij de knowhow van Natura. Zoals de andere sterren van de ploeg, valt ze bij steeds meer Natura-fans in de smaak.

Lees meer


Voedingsproducten
MoMe CORDIALS, de nieuwe hippe sensatie voor de barmen

MoMe Cordial, een concentraat van vers fruit en/of botanicals maakt ruim assortiment nieuwe dranken mogelijk én lekker: van homemade lemonade tot mocktails, cocktails en
zelfs warme dranken.

Lees meer


Voedingsproducten
Frienlandcampina kiest voor een sterk Campina melkmerk

Destelbergen, 18 juni 2018 – Zuivelspecialist FrieslandCampina heeft beslist om voortaan nog met een sterk melkmerk verder te gaan. Het merk Joyvalle wordt geïntegreerd onder Campina.

Lees meer


Warenkennis
Miljoeneninvestering toont vertrouwen in groene chemie

De Gentse chemiereus Oleon investeert 20 miljoen in een nieuwe productie-eenheid voor duurzame cosmetica, smeermiddelen en autolakken. ‘Biogebaseerde bedrijven kunnen perfect concurreren met de traditionele variant.’

Lees meer


Zuivel
Productie aan melkpoeder, kaas en boter stijgt in 2017

Productie van halfvolle melk, chocolademelk, yoghurt en gefermenteerde melk loopt terug

Bij de melkpoeders is een productiestijging merkbaar van 8,8%. Vooral de toename van andere melkpoeder met 74,3% en niet-magere met 52,9% zijn hierbij opmerkelijk. De productie aan natuurkaas en melkerijboter stijgt met respectievelijk 8,9% en 5,5%.

Lees meer



Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging