AB InBev stapt in website die Westvleteren hip maakte

De bierreus AB InBev heeft een minderheidsbelang gekocht in het gerenommeerde Amerikaanse bierplatform RateBeer. De investering veroorzaakt deining bij de ambachtelijke brouwers.

 

AB InBev stapte blijkbaar al in oktober na maanden onderhandelen voor een onbepaald bedrag in het kapitaal van Ratebeer. Welk percentage van de aandelen de bierreus bezit, is niet bekend. De investering gebeurde via ZX Ventures, dat alle ambachtelijke bieren van AB InBev omvat, waaronder Kwak en Tripel Karmeliet.

De deal werd maandenlang stilgehouden, naar verluidt uit schrik voor de negatieve reacties van de consumenten. Voor sommige ambachtelijke brouwers kan de deal niet door de beugel. Sam Calagione, een Amerikaanse bierpionier en de eigenaar van de brouwerij Dogfish Head, heeft RateBeer gevraagd zijn bieren van de site te halen. De Brusselse geuzebrouwer Cantillon zond een gelijkaardige boodschap de wereld in, net als de Amerikaanse Harpoon Brewery. 'Beeld je in dat McDonald's in de Michelingids stapt. Dat is even choquerend', stelt een bierliefhebber.

Sommige brouwers zijn zo gedegouteerd door AB InBevs werelddominantie dat ze geenzins met de Belgische bierreus geassocieerd willen worden. Onlangs trokken sommigen zich terug uit een bierfestival nadat bekend was geraakt dat de organisator Wicked Weed was overgenomen door AB InBev.

Joe Tucker, de man achter RateBeer, probeert de onrust te sussen. Volgens hem zal de site onafhankelijk blijven ondanks de instap van AB InBev in het kapitaal. 'We behouden onze operationele onafhankelijkheid en zullen voortaan internationaal consumenten kunnen aanspreken', zegt hij. Bron: De Tijd






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging