Belgisch 'champignonkwekertje' rondt kaap van 4 miljard euro omzet

De fusie van de fruit- en groenteverwerker Greenyard twee jaar geleden begint te renderen. Vorig jaar stegen de omzet en de kasstroom met 7 procent. De champignonkweker werd een multinational. De Belgische groente- en fruitverwerker Greenyard heeft in het afgelopen boekjaar de historische kaap van 4 miljard euro omzet gerond, nl. 4,25 miljard. Dat is 7,1 procent meer dan in 2015.

De producten van het Belgische bedrijf liggen in supermarkten in heel Europa. Het zwaartepunt van Greenyard ligt in Europa, maar ook daarbuiten is het actief. Zelfs in India. De fusie van de fruit- en groenteverwerker Greenyard twee jaar geleden begint te renderen. Vorig jaar stegen de omzet en de kasstroom met 7 procent. De champignonkweker werd een multinational. De Belgische groente- en fruitverwerker Greenyard heeft in het afgelopen boekjaar de historische kaap van 4 miljard euro omzet gerond, nl. 4?25 miljard. Dat is 7,1 procent meer dan in 2015. De producten van het Belgische bedrijf liggen in supermarkten in heel Europa. Het zwaartepunt van Greenyard ligt in Europa, maar ook daarbuiten is het actief. Zelfs in India.
Vorig jaar is niet alleen de omzet gestegen, maar ook de recurrente kasstroom (rebitda) ging er met 7 procent op vooruit. Die bedroeg 145,7 miljoen euro. Qua nettowinst was het plaatje minder rooskleurig. Die nam in een jaar tijd af met 95,9 procent en klokte af op 700.000 euro.

Dat komt door eenmalige kosten, benadrukt Greenyard. 'Zonder die kosten zou de nettowinst 21,9 miljoen euro bedragen', zegt financieel directeur Carl Peeters. De eenmalige kosten worden veroorzaakt door de stopzetting van een oude obligatie-uitgifte met een dure rente van 7,9 procent. Die werd vervangen door een goedkopere uitgifte met een rente van ongeveer 3,5 procent. Door de afkoopkosten van de oude obligatielening en andere financieringskosten, was er een negatief effect van 25 miljoen euro op de nettowinst.

Boerderij

Greenyard is een Belgisch succesverhaal dat 34 jaar geleden begon, toen de dan 18-jarige Vlaamse schooljongen Hein Deprez geen zin had om voort te studeren. Hij wou een boerderij beginnen, maar daar had hij te veel en te dure grond voor nodig. Daarom begon hij in Belsele met de teelt van champignons. Daarvan kun je er veel van produceren op een kleine oppervlakte.

Het werd een succes. Enkele jaren later begon hij ook andere groenten en fruit te verwerken en te verkopen aan supermarkten. Aan het einde van de jaren 1990 begon de groei te versnellen doordat Deprez naar het buitenland trok. In 2005 verdubbelde hij de omzet van zijn bedrijf tot 900 miljoen euro door zijn Nederlandse concurrent Bakker Barendrecht over te nemen. Daardoor is Greenyard tot vandaag de hofleverancier van de Nederlandse keten Albert Heijn. In 2006 volgde de overname van het Italiaanse Bocchi, dat 900 miljoen euro omzet boekte.

Intussen kocht de familie Deprez ook een belang in het beursgenoteerde Pinguin, een producent van diepvriesgroenten. Na de overname van de concurrenten Lutosa en Noliko was het bedrijf actief met alle soorten niet-verse groenten en fruit. Na verschillende overnames herdoopte Deprez het bedrijf tot Greenyard Foods.

 

Vers, conserven en diepvries

In 2015 voerde groentekoning Deprez de volgende stap van zijn masterplan uit: hij fuseerde Greenyard Foods, Univeg en zijn potgrondproducent PeatInvest. Sindsdien is hij operationeel niet langer actief, wel als voorzitter. Door al zijn bedrijven samen te voegen wil hij meer verkopen. Het bedrijf dat intussen Greenyard heet, heeft een beurswaarde van zowat 800 miljoen euro en kan supermarkten alles aanbieden: vers, conserven en diepvries. 'De fusie zal alle kennis centraliseren', zei Deprez twee jaar geleden. 'Als de consumptie dan naar pakweg conserven verschuift, dan is dat niet erg: wij verkopen alles.' Overnames zijn een belangrijke pijler van de groei van Greenyard, maar ook op eigen kracht groeit het bedrijf. De organische groei bedroeg vorig jaar 5,3 procent. Door relaties te verbeteren krijgt Greenyard steeds meer ruimte in de versafdeling van supermarkten. Daarnaast zet het de jongste tijd ook meer in op kant-en-klare voeding






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging